Tre Kronor - inte värda en spänn

Analytiker: Hockeyn har misslyckats i all sin marknadsföring

HOCKEY

Fotbollslandslaget är stekhett.

Tre Kronor är iskallt.

Marknadsanalytikern Niklas Olovzon vet varför svenska folkets intresse har svängt.

- Ishockeyn har gjort fel på många punkter där fotbollen gjort rätt.

Niklas Olovzon.

Vi backar tillbaka bandet till slutet av 1980-talet.

Tre Kronor vann VM-guld 1987 och två år senare byggdes Globen till VM på hemmaplan. Fotbollslandslaget däremot tog sig visserligen till VM 1990, men gjorde brakfiasko.

- Det var en hausse kring Tre Kronor medan intresset för fotbollslandslaget var ganska ljummet, säger Niklas Olovzon, marknadsanalytiker och varumärkesexpert på företaget Sport Business Nordic.

Piken: Foppas straff

Under de senaste 15-20 åren har mycket hänt. I dag är förhållandena mellan fotbolls- och hockeylandslaget omvända.

Fotbollen har sakta men säkert tagit över svenska folkets intresse - och Niklas Olovzon vet varför.

- "Foppas" straff i OS 1994 var piken på framgångsvågen för Tre Kronor. Efter det har intresset haussats upp inför varje stort mästerskap, OS eller World Cup - och varje gång har Tre Kronor fallit platt.

- Fotbollen har i stället behållit och utökat intresset sedan VM-bronset 1994 och i dag skulle jag vilja påstå att landslaget är hetare än någonsin.

TV 3 kom - folket gick

Niklas Olovzon ser många faktorer till att det har blivit som det blivit för Tre Kronor. Han menar att organisationen kring hockeylandslaget i många avseenden sett väldigt kortsiktigt.

- Jag vill inte gå så långt som att säga att TV3 har förstört VM, men sedan de tog över sändningsrättigheterna har den folkliga förankringen försvunnit.

- Dessutom har det saknats galjonsfigurer, som folk kunnat identifiera sig med. Fotbollens Tommy Söderberg var hela Sveriges Baloo, men i Tre Kronor visste ingen vem som var ansiktet utåt. Ena dagen var Peter Wallin general manager, nästa dag var det Anders Hedberg, säger Niklas Olovzon.

Reklammiss

- Sedan Hardy Nilsson försvann har det varit en hel drös med förbundskaptener. Och det blev absolut inte bättre av att Rickard Fagerlund försvann. Han var en bra reklampelare som pratade i rubriker.

Tre Kronors reklamkampanj inför World Cup i höstas sågas stenhårt av Olovzon.

- Vilken marknadsföringsmiss! Att ett förbund har "Sista Striden" som slogan inför ett stort mästerskap är mycket märkligt. De borde självklart ha tänkt på vad som händer vid ett misslyckande, vad som kommer efteråt.

Kan Tre Kronor återfå förtroendet hos svenska folket?

- Ja. Och jag tror att Bengt-Åke Gustafsson kan bli ett lyft. Alla svenskar minns bilden från 1987 då han, i en kavaj med uppkavlade ärmar, höjde VM-bucklan.

Därför har fotbollen lyckats bättre än ishockeyn

Emil Karlsson