Näslunds nya roll

Har huvudrollen i ny reklamfilm: De kör den konstant nu

HOCKEY

Här är en av de mest visade reklamfilmerna i Nordamerika just nu.

Och huvudperson är Markus Näslund.

För Vancouvers lagkapten är det ännu ett erkännande att han är stor i NHL.

– Det roligaste med inspelningen var när jag fick tackla in Kovalchuk i minilastbilen, säger Markus Näslund.

Foto: Nike
Hollywood nästa? Vancouvers Markus Näslund spelar en av huvudrollerna i en stor reklamfilm som just nu visas i Nordamerika.

Tiger Woods har gjort det. Likaså Michael Jordan, Mia Hamm, Thierry Henry och Wayne Gretzky.

Nu har även Markus Näslund fått medverka i Nikes reklamfilmer i Nordamerika.

Han och Atlantas ryss Ilya Kovalchuk spelar i en underhållande och välgjord reklamfilm som går ut på att de båda har en frenetisk jakt på pucken.

”Det var intressant”

Jakten startar i en ishall fortsätter ut på gaten, in i en taxi och vidare till en restaurang. De båda hockeystjärnorna gör fräcka actionrörelser samtidigt som de har full kontroll på pucken.

På slutet av filmen åker pucken över sargen i ishallen och de båda börjar klättra på sargen.

– Inspelningen tog en hel lång dag. Det var intressant att se hur allt fungerar när man gör film. Jag hade faktiskt en stand in i vissa sekvenser. Men annars är det jag överallt, säger Markus Näslund.

Markus Näslund har haft svårt att nå upp till den där riktiga stjärnstatusen i NHL. Trots 48 mål i fjol och att han gjort flest poäng i NHL senaste åren har han inte riktigt fått samma status som Peter Forsberg, Mario Lemiuex, Steve Yzerman eller Mike Modano.

Dyraste filmen

Kontraktet mellan Nike och Markus Näslund är treårigt och den totala ersättningen är runt tre miljoner kronor.

– Filmen var visst det största och dyraste som Nike i Kanada gjort. Vi har bara pratat om en film, men det kan bli fler nästa säsong, säger Näslund.

I kontraktet med Nike-Bauer förbinder sig Näslund att enbart använda företagets utrustning.

Reklamfilmen visas mycket frekvent på tv i Kanada.

– De kör den nästan konstant nu i en månad. Jag har nästan blivit trött på den, säger Näslund.

Mats Sundin var Nikes affischnamn på mitten av 90-talet. Han deltog bland annat i en klassisk reklamfilm där handlingen gick ut på att målvakter var förbannade på Sundin för att han gjort dem arbetslösa.

Tomas Ros ([email protected])