Färjestad säljer prylar för magiska åtta miljoner kr

”En medveten satsning”

HOCKEY

De flesta elitserieföreningar säljer souvenirer för dryga miljonen.

Utom Färjestad - som får in å t t a miljoner!

- En medveten satsning som lyckats, säger Thomas Rundqvist.

Lag som spelar bra säljer.

Och lag som har många supportrar ute i landet säljer.

För Färjestad ger det dubbel verkan - lila hockeyprylar har blivit en dundersuccé. Med åtta miljoner kronor i budgeterad bruttoförsäljning är klubben i särklass störst i landet.

- Vi har nog det bredaste sortimentet och har supportrar över hela landet. Orsaken är ju att det gått bra för klubben i flera år, säger Thomas Rundqvist, på marknadsavdelningen.

Färjestad är en av få föreningar i elitserien som satsat stora pengar på butik både i arenan och ute på stan, dessutom med anställd personal. De flesta andra klubbar jobbar med ideell försäljning i arenan och anlitar enstaka återförsäljare i lokala sportbutiker.

- Kanske är det för att vi satsat som det ger utdelning., säger Rundqvist.

I den lila kollektionen finns bland annat babykläder, barnkläder, damkläder, snapsglas, babynappar och annat småplock, förstås.

Thomas Tynander

ARTIKELN HANDLAR OM