FBK:s publikras – en miljonsmäll

Tappet kostar fyra miljoner: Folk följer oss hemifrån

Foto: CHRISTER HÖGLUND
Sviker På fyra år har publiksnittet i Löfbergs Lila Arena minskat med mer än 1000 personer. Klubben går miste om 40 000 kronor per match.
HOCKEY

Spelschemat och de ökade tv-sändningarna stör inte Färjestads spelare.

För ledningen innebär de tappade publikintäkter på nästan fyra miljoner.

– Folk följer oss hellre hemifrån, säger klubbdirektören Lars Glennert.

I veckan slog Brynäs ordförande Christer Sundin larm om att laget tappar en halv miljon kronor per hemmamatch eftersom Gävleborna stannar hemma.

Nu fyller Färjestads klubbdirektör Lars Glennert i.

– Den här säsongen har vi tappat drygt femhundra åskådare per match. Det är självklart inte bra, säger han.

Alltid fullsatt

Från att tidigare haft fullsatt närapå alltid, har Färjestad nu under 7000 i snitt på hemmamatcherna. Det är under budgeteringen, en bottennotering för 2000–talet och sett över tre år är publikraset uppe i tusen personer per match.

Entrén till Färjestads matcher kostar runt en hundralapp, men ihop med kiosk- och lottintäkterna räknar klubben med 250 kronors vinst per åskådare.

– Ja, och vi spelar 26-27 hemmamatcher så det är bara att ta fram gångertabellen för att se vad vi tappar totalt, säger Glennert.

Den enkla matematiken visar dystra siffror. Totalt får Färjestad in 140 000 kronor mindre per match än i fjol. För hela säsongen blir det ett tapp på 3,7 miljoner.

Fans från byggden

Färjestad och Brynäs har en gemensam nämnare: deras hemmafans kommer lika mycket från bygden som innerstan.

Enligt Lars Glennert är det inte Karlstadborna som försvunnit från läktarna, det är resten av värmlänningarna.

– Jag tror att allt beror på stora avstånd. Tidigare kom flera bussresor med folk utifrån, men de är inte lika många längre. Alla matcher är tv-sända, så då åker man inte gärna tio mil en mulen måndagskväll.

Ser du någon ljusning?

– Ja. Även om vi har mindre publik så gör tv att konsumtionen av Färjestad ökar.