Tränar på is – året om

Linköping testar nytt upplägg: ’Har valt att hålla isbiten levande’

HOCKEY

Sommarträning – synonymt med grusgropar och elljusspår?

Nja, inte i Linköping.

De kör isträning – året runt.

– Det finns en stor nyfikenhet i klubben och bland spelarna, säger Magnus Hävelid.

Foto: Foto: Erik Åström
Kvar på is Medan andra lag kör styrketräning och konditionspass på barmark fortsätter Calle Söderberg och hans lagkompisar i Linköping att köra ispass – även under sommarträningen.

Hävelid håller tillsammans med Johan Schillgard i försäsongsträningen och i år har de valt ett annorlunda upplägg – med hjälp av Mats Emanuelsson, som bland annat brukar hjälpa Sedinbröderna.

– Det är lite annorlunda i år än tidigare, säger Johan Schillgard. Naturligtvis finns ju basen med, med styrketräningen och konditionsträningen, men vi har lagt lite mer tyngdpunkt och försökt tänka lite mer hockey.

”Det nya tänket ”

Därför kör LHC isträning under hela sin försäsongsträning.

– Det är lite det nya tänket vi har när vi har lagt upp sommarträningen.

Det är rätt unikt, hur resonerar ni?

– Det är lite mer peta i detaljer, försöka förbättra skridskoteknik och hitta nya vägar. Att hjälpa killarna på det sättet. Det är tuff belastning att springa så vi kombinerar det med rollerblades och is för att få helheten.

”Fler och fler gör så”

Hävelid:

– Det är så lätt att man kliver av och står i ett gym och blir stark. Men all den styrkan ska ju ut på isen. Vi har fortfarande inte glömt något annat, men vi vill hålla isbiten levande. Fler och fler gör så, NHL-proffsen blir mer sugna på att köra mer på is.

Upplägget är så att de, förutom annan styrke- och konditionsträning, tränar två ispass i veckan. Ett där de, tillsammans med Emanuelsson, tränar skridskoteknik, och ett konditionsbaserat ispass.

– Det är spännande, vi får se hur det går, vi har ju aldrig gjort något liknande förut, säger Schillgard.

”Snabbare i dag”

Har det något att göra med hur hockeyn har förändrats?

– Ja det är det väl lite också. Alla vet ju att hockeyn är snabbare i dag, det går fortare och det gäller att vara vaken. Vi försöker suga åt oss så mycket vi kan, lära oss, utvecklas och ta nästa steg.

Kan det vara så att alla klubbar tidigare har tänkt fel?

– Nja, det vill jag nog inte säga. Det är nog individuellt, en del vill komma bort från isen helt, men det är ändå ishockey vi håller på med och inte löpning. Man tar in friidrottstränare och brottningstränare och det är fantastiskt bra att lära sig från olika idrotter, men i slutändan är det ändå hockey vi håller på med. Det är det tänket vi försöker få fram.

FAKTA

Så laddar ditt lag på försäsongen

1. Hur ser ert upplägg ut?

2. Hur håller ni koll på spelarna under semestern?

3. Gör ni något annorlunda mot andra klubbar?

FRÖLUNDA Pär Edlund, fystränare

1.  – Vi tränar två veckor på egen hand med program. Var tredje vecka kommer alla in på en lägervecka, oavsett om man bor i Finland, Danmark eller var man bor.

2. – Vi skickar med program och kommer testa av dem när de åker och direkt kommer tillbaka.

3. – Vi är på gång att köpa in ett pulssystem att köra upp på väggen. Man sätter på ett band och sätter upp en projektor som visar och alla kan se vad alla har i puls när man sitter på träningscykeln . Då ser alla om någon myglar. Det sätter en bra press på spelarna, det är ganska roligt.

BRYNÄS Claes Rahm, fystränare

1. – Det är fullt ös hela tiden, vi försöker variera och köra riktigt hårt ibland och lite lugnare ibland. Vi försöker snäppa upp hela tiden med hög intensitet och förbättra alla moment.

2. – De får ett program med sig och kör på med det. Sen håller man lite kontakten, men det är mycket eget ansvar som gäller.

3. – Gör vi något bättre än någon annan är det troligtvis att vi tränar smartare. Det finns säkert de som tränar mer eller hårdare men det är helheten som vi förhoppningsvis gör bättre.

DJURGÅRDEN Mikael Johansson, assisterande tränare

1. Det är ungefär samma som -97, de tränar mycket själva sen har vi läger var tredje vecka ungefär. Fördelen är att grabbarna lär sig ta ansvar för sin egen träning och istället för att man är samlade hela tiden kan man åka bort när det passar familjen.

2. – Vi håller inte koll på dem, det får vi se på testerna när de kommer tillbaka. Det är eget ansvar.

3. – Vi åker till Oskarshamn på ett miniläger efter att vi har återsamlats för att komma igång på is. En komma igång-vecka, det är ju några nya varje år så det är bra för grabbarna att lära känna varandra.

AIK  Anders Hultin, fystränare

1. Vi har bestämt oss för att köra ”skitträning” i år. Springa med vikter, jägarlöpning, springer med däck, crossfit-träningar – att man har hjärtat och pulsen igång hela tiden. Det är mer skridskoåkning i dag, det är mer fart under fötterna och man måste orka länge.

2. – Egen träning, individanpassade program utifrån tester och ålder.

3. – Vi tar en vecka på Gotland efter återsamlingen. Det är en skön grej, vi kommer köra ett 3-4 dagar med laget, sen torsdag eller fredag kommer respektive med familjen och då är det familjevecka. Då finns det utrymme både för både träning och golf, skönt för tjejerna också att träffa varandra och så.

LULEÅ Daniel Henriksson, målvaktstränare

1. Vi tränar hårt måndag, tisdag, torsdag och fredag, och lättare onsdag och söndag. Så ligger schemat och det innefattar styrketräning och löpning blandat med landhockey, gymnastik och snabbhet och spänst.

2. De kommer få ett rekommenderat program som de ska köra. Sen utför vi tester innan och efter semestern.

3. Vi spelar landhockey 1-3 gånger i veckan, andra kanske lirar innebandy eller såna grejer.  Det är för att det är stenhård träning och att det är likt hockeyn, det är det vi ska bli bra i och det är likt hockeyn som sådan. Det låter kanske som en avslappnad rolig grej, men det är stenhårt och superintensivt.

VÄXJÖ Nicklas Rahm, fystränare

1. Vi tränar fyra dagar i veckan, två pass måndag, två tisdag, två torsdag och ett längre fredag. Vi kör mycket kondition och löpning i första hand. Styrketräning och en hel del gymnastiska övningar, främst för axlar och bål.

2 Många kommer vara här i Växjö men vi kommer ge dem egna program och förmodligen kolla dem, antingen genom att komma dit eller att de kommer hit. På något sätt kommer vi kolla dem nån gång under semestern.

 3. Vi åker och hälsar på de som bor och tränar utomlands, vi visar att vi bryr oss, ser hur dem tränar och så. Det är en bra grej att visa att man bryr sig, se hur de jobbar. Jag hoppas de uppskattar det.

FÄRJESTAD Mattias Hell, sjukgymnast

1. – Vi har en kollektiv träning klockan nio och så har vi en lite mer individuell styrka klockan två måndag till fredag. Lördagar är det individuellt.

2. De får individuella program av fystränaren som ska utföras med pulsklocka så att träningspassen registreras.

3. – Vi har boxning en gång i veckan, då är det fysdelen vi vill ha fram. Den är riktigt bra, det är mycket styrka och det är så klart bra för oss. Målvakterna kör ett yogapass i veckan.

SKELLEFTEÅ AIK, Stefan Thomson, fystränare

1. Vi har gjort lite tester, nu är vi i grundträning och stegrar upp intensiteten eftersom.

2. Vi jobbar lite med pulsklockor som de skickar resultaten på. De skriver mail vad de har gjort. Vi vill ha ganska bra koll på hur de tränar. juli är ett känsligt område, det börjar närma sig då och det är en viktig period när det gäller träningen,

3.  Det sista vi gör innan uppehållet har vi kört ett tag med en form av triathlon, vi kommer ändra på den, men håller kvar vid det. Det är en jävligt tuff grej men en rolig utmaning för killarna, det är något de pratar om veckorna innan. Det handlar mycket om att spränga gränser och jobba tillsammans.

MODO, fystränare Joakim Bäckström

1. Vi kör två pass om dagen, måndag till fredag. Styrka på förmiddagen och kondition på eftermiddagen. Vi kör allt gemensamt, men helt beroende på vad individen behöver. Vi försöker alltid komma med något nytt, men det är mer detaljer. Vi hittade en bra modell i fjol där vi samarbetar med idrottsmedicin och gör tester i Umeå. Det har gett jättebra resultat.

2.  Pulsklockor och träningsrapportering och tester när de kommer tillbaka. Men det brukar inte vara några problem.

3. Det tror jag inte, det ser nog rätt lika ut om du kollar på alla elitserieklubbar.

HV71, fystränare Magnus Carlsson

1. Vi har fått chansen på att jobba längre på grund av att vi åkte ur slutspelet i kvartsfinalen tidigare än vanligt. Vi har kombinerat löpning, träning med den egna kroppen och klassisk styrketräning. Eftersom vi har haft längre tid kan vi jobba hårdare och lite längre i varje träningsfas. Vi ställer andra krav på fysiken nu och har jobbat en hel del med kosten på ett annat sätt. Vi försöker kolla mer på vad varje kille behöver för kost kopplat till träning och kroppssammansättning.

2. Det gör vi genom att göra ett bra jobb innan och ge dem vad som krävs. De har stor frihet under semestern, och även annars. De som vill får stöd varje dag, men förutom fyra gemensamma veckor är det fritt.

3. Vi spelar innebandy, men det gör nog många andra klubbar.

TIMRÅ, fystränare Joakim Svedberg

1. Vi kör mellan 9-10 pass i veckan tills isträningen börjar.

2. Det behövs inte det. Det finns en fin träningskultur i Timrå. Vi har 24 pers på träningarna och kör allting gemensamt i grupp och jag är med på alla pass. De behöver breaket och då är det eget ansvar. När de kommer tillbaka är det inte så mycket tid kvar innan det drar igång. Vi kör tester innan och efter, men det bygger på deras egen drivkraft.

3. Det som jag kommer att föra in under serien är att vi kommer att träna mycket även under perioderna mellan matcherna.

LINKÖPING, assisterande tränare Magnus Hävelid

1. Vi tränar måndag till fredag, styrka, uthållighet och bollspel. Men vi har gjort lite annorlunda och valt att tänka fys på isen. Vi kör två dagar i veckan gemensamt på is. En gång i veckan med fokus på det tekniska för att prova och tänka lite nytt och en gång med fokus på det individuella och uthållighet på isen. Vi vill ha skridskokänslan för att bli snabbare och starkare.

Sedan kör vi mycket inlines, löper, styrketränar, kör hinderbanor och bollspel.

2. De har individuella program som de ska följa. Kollen kommer sen. Ingen vill inte komma bra förberedd, alla är på tårna hela tiden. De är vana att träna många pass i veckan, det ansvaret har dem.

3. Vi kör mycket inlines, det är nära skridskoåkning. Vi vill träna så specifikt som möjligt.

ARTIKELN HANDLAR OM