Får miljoner av kommunägda Skellefteå Kraft

”Finns ett starkt samtycke från invånarna kring detta”

1 av 4
Luleås arenahyra: 1 kr.
HOCKEY

SHL-klubbarna för en kamp om miljoner med sina kommuner.

Bland de mest lyckosamma: Skellefteå.

Sportbladet kan visa dokumenten som är värda mångmiljonbelopp för Skellefteå AIK – från subventionerad hallhyra till sponsormiljoner från ett kommunalt bolag.

Stödet från kommunerna till sina SHL-lag varierar kraftigt. Skellefteå är en av klubbarna med mest fördelaktiga villkor, visar Sportbladets granskning.

Det är villkor som flera SHL-klubbar reagerar starkt på.

Det ekonomiska stödet till klubben uppgår till stora summor, dels genom direkt sponsring genom det kommunalt ägda elbolaget Skellefteå Kraft, dels genom fördelaktiga hyresvillkor i ishallen där klubben betalar betydligt mindre än vad Skellefteå kommun har i kostnader.

– Vi ger inte kommunala skattemedel mer än att ishyrorna är subventionerade, säger Skellefteås kommunstyrelseordförande Lorents Burman (s).

4,8 miljoner i grundavtal

Det kommunalt helägda elbolaget Skellefteå Krafts stöd till hockeyklubben är dock omfattande. Företaget leds av en styrelse som utsetts av kommunfullmäktige. Av de nio ledamöterna i styrelsen är åtta lokalpolitiker.

Det lukrativa sponsoravtalet ger Skellefteå AIK 4,8 miljoner i ett grundavtal. Till detta tillkommer bonusar som är resultatbaserade. 300 000 kronor utfaller om SAIK går till slutspel, ytterligare 480 000 kronor utfaller om SAIK når SM-final.

Utöver det har elbolaget betalat 1,2 miljoner kronor per säsong för rättigheten till arenanamnet.

Hockey i alla fikarum

Totalt kan Skellefteå AIK kvittera ut minst sex miljoner kronor och som mest 6,78 miljoner per säsong från det kommunala bolaget.

– Man kan diskutera om det är kommunala pengar eller inte. Pengarna kommer från elabonnenter som inte bara är Skellefteåbor. Men visst är det svårt att tänka sig att de skulle sponsra ett annat lag. Kommunen som ägare har dock inte givit bolaget något ägardirektiv om hur de ska agera. Jag känner att det finns ett starkt samtycke från invånarna kring detta. Det finns inte ett fikarum där inte hockey diskuteras, säger Lorents Burman (s).

”Marknadsföring”

Skellefteå Krafts styrelseordförande är Alf Marklund (s):

– Vi ser det som marknadsföring och gör det som affärsmässigt gynnar oss. Vi är nöjda med den publicitet det gett oss hittills.

Skulle ni kunna sponsra ett annat SHL-lag?

– Rent hypotetiskt skulle vi kunna göra det. Vi är inte lokala i vår sponsring utan har även engagemang på andra orter som Sundsvall och Lycksele exempelvis så vi är inte låsta. Vi har kunder över hela nationen, säger Marklund.

För Skellefteå AIK är kommunens uppbackning viktig.

– De är en viktig part. Alla pengar har ett stort värde. Sedan måste man se till vad man får tillbaka. Vi har en liten arena med få sittplatser, men vi är nöjda och trivs bra med arenan, säger klubbdirektören Pea Israelsson.

LISTA: De gynnas mest och minst