Aftonbladet
Dagens namn: Georg, Göran
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Upp till bevis, Beckham

Den största hysterin är över – men Beckham har besegrat ogästvänliga odds förr

Foto: GETTY IMAGES

  När David Beckham tittade ner var det drygt 40 meter till vattenytan.

Han funderade en stund. Skickade ett par sms-meddelanden till fru Victoria. Tittade ner igen. Svalde.

Och hoppade – rätt ut i det okända, med huvudet först.

Beckham var i Nya Zeeland, och provade bungy jump från Auckland Harbour Bridge.

Sekunden senare fick han en riktig kalldusch.

Selen var inställd så att Beckhams huvud doppades ner i Waitematas vatten, och Beckham hann få en kallsup som gjorde att han tappade andan.

Så kan det gå för den som kastar sig ut på nya äventyr.

     

Dagen före hade Beckham spelat det som kan komma att bli hans sista match för LA Galaxy.

Den blev ett fiasko.

Bara 16 000 åskådare kom för att se uppvisningsmatchen, och Mt Smart-stadion stod halvtom.

Det var det regionala styret i Auckland som hade betalat för att få dit Beckham, och nu tvingades de erkänna att de hade överskattat stjärnans popularitet.

Upp mot 25 000 åskådare hade krävts för att spektaklet skulle gå ihop. Nu blev det istället en förlust på över 200 000 nya zeeländska dollar – ungefär en miljon kronor – och skattebetalarna tvingades ta notan.

Stadens starke man Mike Lee begrep ingenting. Bara ett år tidigare hade ju Beckhams besök till huvudstaden Wellington blivit en uppmärksamhetssuccé.

Lee tillsatte en utredning.

– Jag förstår inte hur allt gick så fel, men jag tänker i alla fall inte sopa det under mattan.

I New Zealand Herald gick dissekeringen snabbare.

– Ifjol så trängdes hundratals fans framför entrén till Oriental Bay Hotel varje dag, de följde­ varje steg han tog. Som kontrast stod det inte en enda människa utanför The Westin igår när jag tittade.

Kolumnisten Rachel Glucina knöt ihop:

– Let’s face it, Beckham-febern är över.

     

Tio dagar senare landade David Beckham i Milano för att försöka blåsa liv i den igen.

I samband med matchen mot Udinese presenterades han för Milan-fansen. Beckham vinkade, bockade och tog bilder på San Siro med sin mobiltelefon – men från läktaren hängde fansens banderoll med sitt budskap på engelska:

– From Top of the World to Top Models.

Poor Milan.

Ändå fortsatte Beckham sin charmoffensiv på presskonferensen som följde.

– Folk säger att jag har flyttat hit eftersom Milano förknippas med mode, men det har inget­ med det att göra. Eller på ett sätt har det väl det. De rödsvarta tröjorna var faktiskt en av anledningarna till att jag kom.

Beckham bedyrade att Milans speciella dragningskraft påverkat honom i många år, att han redan var förälskad i klubben.

– Varje gång som det visades en Milan-match på tv när jag var ung så tittade jag. Jag har alltid älskat klubbens historia och spelare, och alltid drömt om att själv få spela här.

Den självklara följdfrågan ställdes av en välpåläst italiensk journalist. Om det nu var så det låg till – varför hade inte Beckham nämnt klubben med ett ord i sin egen självbiografi?

En smått förlägen engelsman slingrade sig.

– Hm, jag trodde att jag hade gjort det. Kanske skriver jag en till, och i så fall ska jag sätta in bilder av mig själv i Milan-tröja. Sorry.

     

Bakom klyschorna är det ganska lätt att se det logiska mönster som ligger bakom Beckhams flytt till Milan.

Både klubb och spelare behöver positiv publicitet.

AC Milan är förvisade till Uefa-cupen, och ligger en hel ocean efter Inter i kampen om Scudetton.

David Beckham riskerar att falla bort från den europeiska fotbollens radar, och därmed tappa chansen till både nya reklamkontrakt och det engelska landskampsrekordet.

– Det här är en affär där två varumärken slagit sig samman för att nå en synergieffekt, att tillsammans öka synligheten för dem båda, säger sponsorkonsulten Giovanni Palazzi.

Men teori är som bekant en sak, praktik ofta en helt annan.

Visst har det blivit mycket publicitet, men den har sannerligen inte varit enbart positiv.

Snarare har övergången istället förstärkt de negativa kopplingar som finns runt respektive varumärke – bilderna av Beckham som mer showman än spelare och Milan som en dinosauriekyrkogård för föredettingar.

Under veckan då han presenterades i Italien sålde Milans klubbshop bara 100 tröjor med Beckhams namn på.

När han flyttade till Spanien sommaren 2003 krängde Real Madrid 8 000 motsvarande tröjor – på fyra timmar.

Det är svårt att undvika tanken att Milan gjort samma misstag som matcharrangörerna i Nya Zeeland, att de har hoppats för mycket på ett fenomen vars tid egentligen är ute.

Redan 2007 föll intäkterna i bolaget som administrerar Beckhams reklamintäkter – Foot­work Productions – med nästan tio procent.

Siffrorna för 2008 är inte offentliggjorda ännu, men tros visa på ett ras som går snabbare och snabbare.

För bara några veckor sedan aviserade Pepsi att de – efter tio års lukrativt samarbete – inte längre hade något intresse av att samarbeta med David Beckham.

Ungefär samtidigt skickade hans stab ut ett erbjudande till olika italienska medieföretag. Beckham var beredd att ställa upp på intervjuer – om betalningen var den rätta.

En exklusiv intervju skulle kosta 500 000 euro, medan den som kunde tänka sig att dela på rättigheterna kom undan för halva priset.

Antal intresserade? Noll.

– Vi kan helt utesluta varje möjlighet att Rai skulle betala sådana pengar för en intervju med någon. I synnerhet inte David Beckham, kommenterade en talesman för statstelevisionen.

     

Träningslägret i Dubai var den nye engelsmannens första utflykt med Milan.

Det var ju det här upplägget som Bayern Münchens klubbchef Uli Höeness beskrev som ”en show, en fejk, en Steven Spielberg-produktion”, och Beckham vore ju inte Beckham om han inte hade planerat för några gimmicks.

Men frågan är – är Beckham fortfarande Beckham när så många av hans jippon numera slår så fånigt fel?

Det första han gjorde när han kom till Dubai var att demonstrativt visa upp sin nya tatuering. Problemet var bara att det här vara strax efter att den senaste Gaza-krisen exploderat, och att det tatuerade budskapet var skrivet på judarnas hebreiska.

–?Beckham kan vara tacksam för att han har landat i ett av de mest toleranta arabiska länderna, skrev lokaltidningen The National.

Därefter deklarerade Beckhams folk att han skulle passa på att fira spektakulärt nyår med sina Hollywood-vänner Tom Cruise och Katie Holmes – bara för att därefter tvingas erkänna att Dubais shejker ställt in allt firande i sympati med Palestina.

     

När det nu är dags för David Beckham att göra Serie A-debut står det klart att äventyret i Italien inte kommer att bli en automatisk framgång.

På ett sätt är cirkeln därmed sluten. När marknadsmaskineriet gnisslar så gäller det rätt och slätt att prestera på planen – och det är fullt möjligt att han klarar av det.

Fotbollsspelaren David Beckham har besegrat ogästvänliga odds förr.

Han har kämpat sig igenom fientligheten efter utvisningen i VM 1998, han har gjort mål efter två minuter i sin ligadebut för Real Madrid och skapat utrymme för en reklamslogan om att ”Impossible Is Nothing”.

Utanför planen har det gjorts alldeles för många missvisande kalkyler runt Brand Beckham på sistone, och nu hänger egentligen hela imperiets framtid på om felbedömningarna sprider sig ner till gräsmattan.

Kan David Beckham fortfarande blixtsnabbt besluta om bollen passar bäst i det bortre krysset eller på centerns panna – och sedan få sin högerfot att förverkliga tanken?

Klarar han inte längre av det så kommer en nästan 13 år lång Beckham-feber definitivt vara förbi om ett par månader.

SENASTE NYTT

Visa fler
SPORTBLOGGAR
SPORTKRÖNIKÖRER
Om Aftonbladet