Bilen drar 70 liter - på fem sekunder

Så fungerar en värstingdragster - Sportbladet granskar tekniken

SPORTBLADET

MANTORP

477 kilometer i timmen.

I fem sekunder.

Sedan är allt över.

Underbart är kort i dragracing.

Foto: magnus wennman
kör så det ryker Först en öronbedövande burn-out. Sedan är det bara gasen i botten som gäller för Mikael Kagered.

- Det går jäkligt fort, säger Mikael Kagered, 41, sveriges bästa förare som kör i den värsta klassen Top Fuel.

Förberedelserna tar tid.

Mekanikerna i hans stall lämnar inget åt slumpen när det är dags för tävling.

Allt måste klaffa.

- Det är ett samspel mellan mekaniker och förare. Utan ett bra team går det inte att vinna EM, säger Mikael Kagered.

Två år i rad har han vunnit EM-mästerskapet i den näst värsta klassen Top Methanol.

I sitt kvalheat visar han sitt drömåk.

Först en burn out. Det ryker kraftigt och det luktar gummi. Publiken runt omkring håller andan. Snart är det dags.

Vrom.

Ljudet får alla på läktaren att rycka till och det gröna monsteråket försvinner snabbt.

"Det går inte att vara rädd"

Det är ett monster.

Ett grönt på fyra hjul.

- Det går inte att vara rädd när man kör. Min enda tanke är att vinna racet och det enda man kan säga är att man måste ha respekt för farten, säger Mikael Kagered.

Det är hans första år i den snabbaste klassen och drömmen har blivit sann.

I Piteå för två veckor vann han sin första tävling i Top Fuel.

- Målet är att vinna EM-mästerskapet i båda klasserna. Pressen har släppt efter den första segern och nu vet jag att vi räcker till även i den klassen, säger han.

Det svårt att förstå hur fasansfullt snabbt det går.

Och hur vågar han.

Mikael Kagered vågar - och vinner.

Fredrik Larsson

ARTIKELN HANDLAR OM