Männen som styr imperiet Ferrari

Längst ner på stegen: Schumacher och Barrichello

SPORTBLADET

Härifrån styrs F1-kampen.

I mäktiga Ferraris kontrollrum styrs brickorna i kampen om VM-titeln.

Och det kan bli stallorder i morgon igen...

Foto: ap
Skandalen i Österrike för två veckor sen kan mycket väl upprepas i morgon i Monacos GP.

Om Rubens Barrichello leder Monacos GP före sin stallkamrat Michael Schumacher, så kan han förvänta sig samma order från depån som i Österrike: Låt Michael vinna!

– Så länge VM inte är avgjort, är det mycket möjligt att vi tillgriper stallorder igen, säger Ross Brawn, teknisk chef och chefsstrateg i Ferraristallet.

– Säsongerna 1997, -98 och -99 förlorade vi VM-kampen i sista racet. Vi vet aldrig vad som händer senare under säsongen. Den enda försvarbara taktiken är att säkra VM-titlarna så tidigt på säsongen som möjligt.

– Därför gäller det att matcha Schumacher. Han har skaffat sig en klar VM-ledning och vi måste se till att han tar maximalt med poäng i varje lopp.

Det direkta ansvaret att leda Ferraristallet har stallchefen Jean Todt.

– Mitt uppdrag är att se till att Ferrari vinner förar- och konstruktörs-VM, säger Todt.

Allt styrs från depån

Han och Brawn sitter tillsammans med ett par av teamets ingenjörer på Ferraris ledarbänk vid depåmuren. Där kan de se bilarna blåsa förbi, men framförallt följa loppet via tv-monitorer och resultatdatorer.

Todt och Brawn har radiokontakt med den stab av dataingenjörer som i teamets depå kontinuerligt studerar ”hur bilarna mår” med hjälp av mätdata som tas emot från bilarna.

De har också radiokontakt med förarna, en kommunikation som kompletteras med signaltavlor som teamet visar för förarna varje gång de passerar depån.

På de ännu manuella signaltavlorna får förarna besked om sin placering, hur många sekunder de har till framförvarande eller bakomvarande och hur många varv som är kvar att köra. Signaltavlorna används även för att kalla in förarna i depå – och för stallorder.

Todt tillbakavisar den starka kritiken som framfördes av andra F1-stall, bland dem Williams och McLaren, efter Österrike.

– När de var på topp för några år sedan, gjorde de likadant.

– Jag tror inte att de i grunden har ändrat sin filosofi. Stallorder har alltid varit en del av motorsporten, därför att motorsporten är en teamsport, menar Todt.

Både Rubens Barrichello och Michael Schumacher var redan före loppet helt införstådda med att det kunde bli stallorder.

”Tufft att acceptera”

Barrichello dominerade hela helgen, men körde lydigt åt sidan när ordern kom.

– Jag hade gärna vunnit i Österrike, säger Barrichello.

– De första åren i Ferrariteamet var det tufft att acceptera order. Men nu jag är inställd på att sådana kommer ibland. Jag tror ändå att också min dag kommer.

– Javisst, nästa år kanske Rubens leder klart i VM. I det läget matchar vi förstås honom. Allt för Ferraris bästa, säger Ross Brawn.

Fiat bestämmer allt

Thomas Lindberg

ARTIKELN HANDLAR OM