Schumacher världsmästare

…men Räikkönen var mycket nära att snuva tysken på segern

SPORTBLADET

Full dramatik när Michael Schumacher säkrade sin femte VM-titel i Frankrikes Grand Prix. På rekordtid har han tagit sin historiska femte titel och klev i tårar ur bilen.

- Hur jag mår? Jag har aldrig varit bra på att finna ord i de här stunderna..

Michael Schumacher, till höger, firar sin VM-titel.

Den 33-årige tysken hade svårt att uttrycka sig. Kanske därför att han räknade inte med att säkra VM-titeln redan i Frankrikes GP.

- Har inte tänkt på de i helgen. Men de sista fem varven förstod jag vad som var på gång och de var nog mina värsta varv i karriären.

Schumachers femte VM-titel innebär att han tangerar Argentinaren Juan Manuel Fangios (1957) rekord om mest VM-titlar genom tiderna. Och Schumacher avgjorde VM i år snabbare än vad någon annan förare gjort tidigare.

- Jag älskar alla i Ferrari. Det är så motiverade. Tack är för små ord i de här sammanhanget.

Tredje raka för Ferrari

När han tog VM-titeln till Ferrari 2000 var det 21 år senast stallet hade vunnit förare-VM. Nu gav han dem den tredje raka titeln. Han har tävlat för det mytomspunna italienska stallet sedan 1996 och redan från början var han nära titeln.

Fem VM-titlar (1994, 95, 00, 01, 02), 61 GP-segrar, fler än någon annan. Schumacher radar upp rekord efter rekord. Tidigare i år blev han den förare, genom tiderna, som har varit mest på prispallen. Flest snabbaste varv genom tiderna, flest VM-poäng, lett flest varv. Han är också bara två segrar från nuvarande rekord om flest segrar på en säsong. Bara flest pole position verkar ointaget, Ayrton Senna har 65 mot Schumachers 46. Kanske är han motorsportens störste genom tiderna?

Men själv imponeras han inte av sina historiska rekord. Hans kommentar brukar vara:

- Idag intresserar det mig inte. Kanske den dag jag slutat och ser tillbaks kan det vara annorlunda.

Fortfarande hungrig

Men är inte Michael Schumacher snart mätt på framgång? Han är 33 år, gör sitt tolfte år i Formel 1, två-barns far, hans lön från Ferrari är mer än 300 miljoner kronor om året, total årsinkomst ca 800 milj kr. Sammanlagt har han tjänat sex miljarder kronor. Hans kontrakt med Ferrari löper fram till och med 2004. Men några vill göra gällande att han kanske hoppar av efter årets säsong.

- Jag ser ingen anledning eller tecken på det, säger hans tekniske chef och vän Ross Brawn. Schumacher har dominerat årets säsong genom att vinna åtta av elva körda deltävlingar. Lägg därtill två andra platser och en tredje plats. Men segern i Frankrikes Grand Prix satt hårt inne. Inledningsvis jagade han J-P Montoya som startade från pole position för femte gången i år. Efter första depåstoppet kom Schumacher ut i ledning. Men stressad över att ta ledningen körde han över den vita linjen ut ur depån, vilket inte är tillåtet och renderade honom straffet 'drive through', vilket innebär att han tvingades köra genom depån en extra gång. Nu låg han trea i loppet efter Montoya och Räikkönen.

Efter andra depåstoppet låg han tvåa efter 22-årige finländaren Kimi Räikkönen som gör sin blott andra säsong. Och finnens första seger såg ut att vara ett faktum när han bara sex varv från mål halkade på en oljefläck och kasade av banan, precis så att Schumacher kunde passera.

Största besvikelsen

- Den största besvikelsen i mitt liv, kommenterade Kimi Räikkönen.

Michael Schumacher fyller i:

- Jag tyckte synd om honom och det var tack vare att han låg först och gjorde misstaget som jag fick varningen om oljan.

Men Kim Räikkönen fick andra platsen, för andra gången i år.Trea i loppet, stallkompisen David Coulthard som liksom båda bröderna Schumacher straffades för att passera den ödesdigra linjen vid utfarten av depån. Montoya som ledde inlednings fyra före Ralf Schumacher.

Ferraris Rubens Barrichello, på tredje startposition, drabbades av elektroniskt fel och kom aldrig till start. Femte gången i år på tio deltävlingar som han tvingas bryta. Samtidigt som stallkompisen Michael Schumacher inte brutit något lopp, det senaste året.

FAKTA: MICHAEL SCHUMACHER

Sven Berggren

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport