”Svårare ta en plats i F1 än att bli astronaut”

Svenske racingstjärnan Björn Wirdheim i stor intervju om framtiden i formel 1, rädsla och känslan att sitta som passagerare

SPORTBLADET

VÄXJÖ

I en våning strax ovanför en thebutik vid torget i Växjö jobbar en ung man på tidningen F1 Racing.

En månadstidning om formel 1.

Han heter Björn Wirdheim.

Och är näste svensk i formel 1.

Foto: RICKARD NILSSON/BILDBYRÅN
Björn Wirdheim är näste svensk i formel 1.

Tempot är lågt runt Stortorget. Ingen förare tar kurvorna runt på parkeringen på två däck, precis.

Ovanför Thé Kompaniet, tre trappor upp, sitter svensk racings framtid.

Björn Wirdheim, 22, är en av flera som jobbar på tidningen F1 Racing. Ett fett magasin som lätt hoprullad skulle kunna klubba ihjäl vilken älg som helst i smålandskogarna.

- Sveriges första tidning om bara formel 1, förklarar Björn och bjuder på kaffe.

På novembernumrets förstasida finns en fläskig rubrik:

"Wirdheim ska till F1".

Och det är nära. Han har haft kontakter med flera stall och förhandlingar pågår.

- Fem stall har varit intresserade och ett av dem är riktigt seriöst. Min stallchef träffar deras stallchef nu i dagarna och jag hoppas det blir beslut före året är slut.

Sverige har inte haft en förare i formel 1 sedan Stefan "Lill-Lövis" Johansson - också han från Växjö - nötte andra- och tredjeplatser för mer än tio år sedan.

Fortsätter köra F3000

Wirdheims förhandlingar med F1-stallen gäller en plats som testförare nästa säsong. Det ska i sin tur ge honom chansen att visa rätt personer att han är värd en ordinarie plats.

I dag kör Björn Wirdheim F3000 klassen närmast formel 1 där tävlingarna körs dagen före F1-loppen och alltid på samma banor.

- Tanken är ju att jag nästa säsong ska kunna vara testförare i F1 och samtidigt fortsätta köra F3000, förklarar Björn.

- Det är ju inte optimalt, många som gjort det får problem med F3000 eftersom våra bilar inte svarar för lika stora påfrestningar och man gärna "överkör" - tar i och vill för mycket i sin egen bil. Men det är ändå viktigt att få bli testförare, det är den vägen man skaffar sig eftarenhet av F1.

- Annars skiljer inte så mycket, stallen är ju nästan lika organiserade.

Wirdheims debutsäsong i F3000 var en succé. Han slutade totalt fyra i sammandraget och vann det sista loppet, på Monza, från pole position. Han blev utsedd till Årets nykomling - och är nominerad för samma utmärkelse vid den stora svenska Idrottsgalan.

Wirdheims körstil är lugn och trygg. Ändå är han en av de förare som svarat för flest omkörningar under säsongen.

- F3000 är ju sista steget in i F1, så man har ju inte råd att misslyckas, säger han.

Många förare med F1-kontrakt har faktiskt haft sämre resultat än Wirdheim under sina säsonger i F3000.

- Min fjärdeplats är överraskande bra och det märker jag vid möten med stallcheferna inom F1, dom har bra koll på vem jag är och vad jag gjort.

Nu sitter vi och sörplar kaffe, som snabbt blir kallt eftersom vi bara pratar F1.

Drömmer du om glamouren inom F1? De stora pengarna, de stora villorna och se stora festerna?

- F1 är det största som finns, men det är egentligen svårare att få en ordinarie plats än att bli svensk astronaut. Det jag drömmer om är ju att få chansen att tävla.

- Men det är klart att jag vill att det ska betala sig, när jag väl är där. Jag har ju satsat på racing sen jag var barn och hoppade ju av teknisk linje på gymnasiet här i Växjö för att köra på heltid när jag var 16.

Chans till mer pengar i USA

Kenny Bräck var nära en egen plats i F1, men valde att satsa på racing i USA?

- Det finns två vägval i min situation. Det ena är att satsa på F3000 och jaga en plats i F1, som utan tvekan är den stora elitklassen. Det andra valet är att dra till USA som Kenny, där det är lättare att tjäna stora pengar.

Men det är inte lika kul racing i USA?

- Jag tycker inte det, i alla fall.

Hade du mått bättre ekonomiskt om du för något år sen satsat på USA?

- Ja, jag är säker på att jag lyckats ganska bra och i dag haft en bättre ekonomisk sits.

Vad tjänar du i dag?

- Jag har ingen vanlig lön alls under säsongen, det är därför jag jobbar på tidningen under vintrarna. Jag får nätt och jämnt så att jag klarar mig från mitt stall. Det stora målet ekonomiskt är ju att klara säsongens budget, så att vi kan köra alla loppen, och det kostar mellan åtta och nio miljoner kronor.

- Jag gör ju många uppoffringar och har inte lika mycket frihet som mina kompisar här hemma i Växjö, men det gör jag utan att blinka. Jag vet att jag snart kör formel 1 så det är det ju värt.

Du verkar trygg i dig själv. Men som person... är du trist?

(Skratt)

- Nej, det tror jag inte. Jag tycker om att ha kul, man måste må bra för att lyckas med sin satsning.

- Som jag ser det avgörs min framtid nästa år, när jag inte längre är debutant i F3000 och kanske får visa som testförare vad jag klarar i F1.

Du var ju inte ens född när Ronnie Peterson var som bäst. Vilka förare hade du som posters på väggen hemma i pojkrummet?

- Jag hade bilder på Senna (Ayrton). Han var ruskigt målinriktad.

- I dag ser jag på förare som Montoya (Juan Pablo), som har modet att utmana Schumacher (Michael). Montoya är inte rädd för några utmaningar och det är ju en egenskap av många hos olika förare som jag försöker ta till mig.

Senna körde ihjäl sig, precis som Ronnie. Är du någon gång rädd, med tanke på att det med jämna mellanrum fortfarande inträffar tragedier?

- Utsätter man sig inte för stora risker ska man kunna klara sig. Jag är inte det minsta orolig, säger Björn Wirdheim och förklarar:

- "Freak accidents" inträffar. Dom förare som drabbats senaste åren har råkat ut för att allt som kan gå fel också går fel. Alexander Zanardi i cart blev påkörd när han kom ut ur depån, Greg Moore voltade och landade upp och ner på ett betongfundament.

Så det kan alltså hända vem som helst, även om man som du "inte utsätter sig för risker"?

- Ja, det kan det väl. Nåt kan ju brista i hjulupphängningen eller vad som helst...

Farligare i trafiken än på bana

Du måste själv ha smällt och blivit ordentligt skrämd?

- Ja... två gånger.

- När jag körde F3 för nåt år sedan rullade jag och landade upp och ner. Och den stunden man inser att det slår runt är det inte så roligt, man vet ju inte om störtbågen ska hålla. Men det gjorde den.

- Den första kraschen var en bromskiva som sprack vid ett racinglopp i England. Det var på den snabbaste delen av Silverstone och jag for baklänges in i räcket.

Har ni pratat om riskerna hemma vid köksbordet?

- Mina föräldrar har samma inställning som jag, det går inte att oroa sig. Visst pratar vi om det inträffat någon stor olycka, men det är ju farligare att köra i vanlig svensk trafik än på en racingbana.

Första F3000-loppet nästa säsong körs på italienska Imola, 20 april. Före det väntar minst fyra olika testresor.

- Jag längtar verkligen efter nästa säsong...

Jag lämnar till slut Björn Wirdheim på racingredaktionen och kliver in i en närbutik för att se om de säljer det där nya feta F1-magasinet. Jag hittar fyra motortidningar, men inte F1 Racing.

Nåja.

Får vi en svensk förare inom formel 1 växer väl intresset igen. Det var ju ett tag sedan senast.

På väg ut från parkeringen försöker jag ta kurvan på två hjul men ångrar mig i sista stund.

Elva snabba frågor till Björn Wirdheim

Thomas Tynander