Förbjudet med stallorder i F1

Flera stora regeländringar inför årets säsong

1 av 2
Rubens Barichello ledde Ungerns GP förra året- tills han fick en stallorder. Han tvingades bromsa och ge segern till Michael Schumacher.
SPORTBLADET

KIEL

Det är knappt 50 dagar kvar till VM-starten.

Nu vänds hela formel-1 världen upp och ner.

Av sitt eget förbund.

Vid ett dramatiskt möte på Heathrow-flygplatsen i Storbritannien såg ordföranden i det internaionella bilsportförbundet (FIA) Max Mosley och formel 1-gurun Bernie Ecclestone till att få fram flera stora regeländringar till årets säsong. Bland annat förbjuds stallorder, förarna tillåts inte längre ha någon elektronisk hjälp under loppet och stallen tillåts bara ha två bilar per tävlingshelg.

För förarna blir det stora skillnader och stallen har kort om tid på sig att förbereda sig inför den nya säsongen.

- När stallcheferna väl smält chocken gick det ganska bra, säger Max Mosely till sport1.de.

- Det blir en nolltolerans för att stoppa de stall som försöker göra saker som vi inte vill att de ska göra.

De nya reglerna har en gemensam nämnare.

Det ska vara föraren som styr bilen och inte tvärt om. Det ska inte heller vara så att stallet sköter i stort sett allt och föraren ser till att bilen kommer i mål. Den mänskliga delen i sporten befrämjas.

Tio stall startar i år

Dessutom är oron för den ekonomiska framtiden stor bland de styrande inom sporten. Det har blivit för dyrt att ställa upp i VM, skillnanden mellan de rika och de fattiga är större än någonsin, i år ställer bara tio stall upp i VM och år 2005 förbjuds tobaksreklamen. Det sistnämnda blir en stor smäll för flera team, enbart för Ferrari betyder det att stallet förlorar 850 miljoner kronor i sponsors-intäkter - per säsong.

Farligare sport

- Jag tycker att de nya reglerna verkar kortsiktiga och det är överraskande, sådana snabba aktioner är inte nödvändiga, säger världsmästaren Michael Schumacher till f1total.com.

- För Ferrari är det nya reglerna kanske en fördel eftersom vi kan ställa om snabbare än andra stall. När man kör utan anti-slirsystem måste man kompromissa och med den kontrollen kan man köra på den yttersta gränsen oftare.

Samtidigt ser han att sporten kan bli farligare när de tekniska hjälpmedlen försvinner:

- Den tydligaste skillnaden är när det regnar och utan anti-slirsystemet kommer det blir riktigt svårt. Då måste man ha en mycket bra känsla för att kunna köra snabbt.

Även bland Ferraris motståndare hörs positiva röster. De ser en möjlighet att äntligen kunna slå världens met överlägsna stall.

- Det är den mest positiva dagen under hela min formel 1-karriär, alla är överens om att kostnaderna måste sänkas och att det viktigaste är showen, säger Eddie Jordan, stallchef för Jordan.

- Jag ser redan fram emot loppen.

Det första avgörs i Australien den 9 mars.

Här är alla nya regler inom Formel 1 i år

Anna Carlsson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM