Banan passade inte mästaren - då fixade han en ombyggnad

Björn Wirdheim: Schumacher kom inte underfund med sista chikanen

SPORTBLADET

Nürburgring står som värd för GP-tävlingarna i morgon - en bana jag varmt rekommenderar ett besök.

Och för egen del har helgen startat bra. Efter den snabbaste kvaltiden i går startar jag med det bästa utgångsläget.

Europas Grand Prix på Nürburgring är det första av två lopp som körs i Tyskland. Tillsammans med Silverstone är det en av de tävlingarna som går närmast Sverige och ett besök i samband med Formel 1 kan rekommenderas.

Nürburgring tillhör en av de där banorna vars layout förändrats för att öka säkerheten. För två år sedan ersattes chikanen efter start-och-mål med ett nytt parti som var ordentligt mycket långsammare och väldigt tekniskt.

Det gäller att förstå vart man ska placera bilen på banan för att tjäna maximalt tidsmässigt. Man har förvisso lyckats skapa ett omkörningstillfälle genom den första hårnålen som tas på första växeln. Men ur förarnas synvinkel blir det tråkigt och orytmiskt. Som förare vill man gärna ha utmaningar eftersom det är då man kan utmärka sig. Vem som helst kan åka fort i långsamma partier i och med att det inte finns några direkta risker inblandade.

Faktum är att det är självaste Michael Schumacher som är initiativtagare till den senaste förändringen av Nürburgring. Han kom helt enkelt inte underfund med banans sista chikan.

Till årets tävling har man därför på Michaels inrådan byggt om partiet och gjort det långsammare. Och det ryktas om att det är Schumi själv som stått för kostnaden, något som medfört en hel del negativ kritik från andra tyska förare.

Reservdelarna tog slut

Efter gårdagens tidsträning var det dessutom många av de nuvarande Formel 1-förarna som inte var helt nöjda med förändringen. Rubens Barrichello, Jenson Button och Nick Heidfeld fick alla lära sig den hårda vägen att det inte är lämpligt att gena för mycket över kurbsen. Samtliga förlorade framvingar när de satsade för mycket och i Jensons fall höll det på att sluta riktigt illa. Efter det tredje kraschade nospartiet tvingades han helt enkelt att ta det lite lugnare eftersom stallet helt enkelt inte hade fler reservdelar.

För min egen del har det varit en positiv dag, Europas Grand Prix utgör den femte deltävlingen i Internationella Formel 3000 mästerskapet. Under gårdagens kval satte jag den snabbaste tiden vilket ger mig det bästa utgångsläget inför dagens lopp.

Det är skönt med ett sådant resultat i ryggen, man vet med sig att om man inte gör några misstag så är chansen stor att man även tar hem segern. Om man ser till mästerskapsställningen så ser det bra ut så här långt. Italienaren Giorgio Pantano som ligger närmast i sammandraget lyckades inte med bättre än 14:e varvtid. Kvalet kördes på upptorkande underlag efter en kraftig störtskur strax innan starten av den fria träningen. I vårt fall är det dock lika för alla eftersom samtliga bilar får köra samtidigt på banan.

Björn Wirdheim ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM