Montoya hetast - i 50 graders värme

I pole position på Hockenheim: Vädret en fördel för oss

SPORTBLADET

Hockenheim är hett.

Både publikmässigt och ur väderhänseende.

Det väntas 60 000 åskådare till banan i eftermiddag och i cockpit väntar en 50-gradig hetta på förarna.

Foto: AP
SVETTIGT KVAL Juan Pablo Montoya var snabbast på tidskvalet inför Hockenheims GP. Men det är ett svettigt jobb. I cockpit är värmen upp mot 50 grader.

Väderprognoserna förutspår en hetta på mellan 30 och 33 grader vilket innebär att tävlingen kommer att köras under riktigt tuffa förhållanden.

Redan under gårdagens kval visade termometern 33 grader varmt, det var näst intill vindstilla och asfalten var 49 grader varm.

Det innebär att det var ungefär 50 grader varmt i cockpit där förarna sitter i hjälm och en tjock overall som ska skydda mot eld.

- Självklart är lopp vid så höga temperaturer tufft både fysiskt och psykiskt, men om vi klarar av att samla ihop krafterna så kan vi klara att vinna, säger Juan-Pablo Montoya till sport1.de.

Däckproblem

Han startar i pole-position, bredvid honom återfinns stallkompisen från BMW-Williams, Ralf Schumacher. Bakom dem står Ferraris Rubens Barrichello, medan Michael Schumacher bara var sexa efter kvalet.

Ferrari har haft problem med däcken, deras leverantör Bridgestone, har inte lyckats hitta däck som fungerar under den extrema värme som nu råder i Tyskland. BMW-Williams däckleverantör Michelin däremot har redan tidigare visat att deras produkt fungerar utmärkt i hetta.

- Våra däck är riktigt bra och det hjälper oss, säger Juan-Pablo Montoya till f1-total.com.

- Vi kommer att bli bättre ju längre helgen lider. Vädertemperaturen kan vara en fördel för oss. Vi får väl se hur Bridgestones däck fungerar, men vi är riktigt starka.

Detta är den 27-årige colombianens första pole-position i år, han ligger på tredje plats i VM och har stått på prispallen efter de senaste fem loppen. På Hockenheim var han tvåa i fjol, bakom Michael Schumacher.

Vätska viktigt

I dag handlar det om att besegra hettan för att ha en chans mot den regerande världsmästaren, som anses vara den mest vältränade föraren inom formel 1.

- Det gäller att vara avslappnad redan innan loppet och klara av att andas lugnt, man får inte bli stressad i värmen. Dessutom måste man dricka mycket och ha en flaska i cockpit, säger Stefan "Lill-Lövis" Johansson, svensken som körde formel 1 i flera säsonger.

- Samtidigt gäller det att bevara däcken så mycket som möjligt så att greppet på banan är bra. Om man sladdar mycket blir påfrestningen extra stor när det är så varmt och greppet försvinner. Sladdar man med bakdelen slits framdäcken hårt.

Hemmasegrar de två senaste åren

Anna Carlsson