Spionage ska rädda Ferrari

Schumacher & co tar till alla medel

1 av 2 | Foto: GETTY IMAGES
PANIK Det är kris i Ferrari, som ligger tvåa i konstruktörs-VM åtta poäng efter Williams. Nu har stallet börja spionera på sina konkurrenter för att lyckas.
SPORTBLADET

Michael Schumachers VM-ledning är så knapp att Ferrari nu tar till alla metoder för att lyckas.

Även vid sidan av banan.

Inför GP-tävlingen på Monza spionerar nu stallet på sina värsta konkurrenter.

Det skiljer en poäng mellan ledande Michael Schumacher, Ferrari, och Juan-Pablo Montoya, BMW-Williams. Ytterligare en poäng bakom ligger Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes.

I märkes-VM leder BMW-Williams med åtta poäng före Ferrari och italienarna börjar bli otåliga. Det återstår bara tre deltävlingar och Ferraris President Luca di Montezemolo kräver en seger i Monza nästa helg. För att nå dit använder Ferrari alla medel.

Flera fotografer

Enligt tyska Sport Bild använder sig nu stallet av en mycket tvivelaktig metod.

Spionage.

Ferraris fotochef Colombo har givit flera fotografer i uppdrag att fotografera allt de kan hitta i konkurrenternas garage. Bilderna ska sedan framkallas i en av Ferraris lastbilar och för att sedan analyseras.

Stallet ligger även bakom den regeländring som internationella bilsportförbundet FIA, har tagit fram till nästa lopp.

- Vi gjorde FIA uppmärksammade på problemet. Vi märkte att Michelins däck var bredare efter loppet än innan, säger Ferraris Teknikchef Ross Brawn till den italienska tidningen Gazzetta dello sport.

Ferrari använde däck från Bridgestone, medan de svåraste konkurrenterna använder Michelins däck. Tidigare mättes däcken innan loppet och de fick vara max 270 millimeter breda, men Michelins däck blir bredare under loppet och ger bilen ett bättre grepp på banan. Det har gjort ungefär en halv sekund per varv. Nu ska däcken istället mätas efter loppet och den modell som Michelin använt förbjuds, Bridgestones däck kommer däremot inte att påverkas av ändringen.

Irriterar konkurrenterna

Ferraris sätt att lägga sig i har irriterat många och sättet de fick reda på det lär irritera ännu fler.

I samband med tävlingen i Budapest i slutet av augusti fick Ferrari smygtagna bilder på Michelins däck.

- Där såg vi att deras däck var betydligt bredare än vad som är tillåtet efter loppet, säger Ross Brawn.

De fotografierna gav Ferrari en fördel och nu kommer kamerorna att användas igen.

Allt för en VM-titel.

Anna Carlsson

ARTIKELN HANDLAR OM