Aftonbladet
Dagens namn: Malkolm, Morgan
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Sportbladet / Motor

De värsta racing-olyckorna genom tiderna

1961

10 september: Wolfgang Graf Berghe von Trips, Tyskland, Formel 1.

  Ferrariföraren och elva åskådare omkom vid en olycka på Monza, Italien.

1963

30 maj: Eddie Sachs, USA, formel 1.

  Han och landsmannen Mac Donald avled båda efter att ett dussintal bilar varit inbladade i en krasch under Indianapolis GP.

1967

Lodovice Scarflotti, Italien, formel 1.

4 Fick sladd med sin bil under ett träningspass på Monza, Italien, den snurrade runt, fick och kastades in i ett skyddsräcke. Scarflotti dog omedelbart.

10 maj: Lorenzo Bandini, Italien, Monaco GP, formel 1.

  Han sladdade på en oljefläck och brändes till döds.

1 november: Arsenio Laurel, Filippinerna, formel 1.

  Vid Macaos GP sladdar hans Lotus av banan och in i en mur. Han dör.

Steve Holland, Hongkong, formel 1.

  Skadades svårt i samma lopp, bröt båda benen och fick även invärtes skador.

1968

Jim Clark, Storbritannien, formel 1

  Omkom under ett formel 2 lopp, han räknades till en av de största och var dubbel världsmästare.

Mike Spence, Storbritannien, formel 1.

  Omkom i Indianapolis, körde den bil som Jim Clark skulle kört om han varit i livet.

7 juli: Jo Schlesser, Frankrike, formel 1

  Han brann upp i sin bil. Bilen fattade eld efter en sladd.

1969

2 augusti: Gerhard Mitter, Tyskland, formel 1.

  Den tyske mästaren omkom under kvalet till Tysklands GP.

1970:

7 juni: Piers Courage, Storbritannien, Österike, formel 1.

  Under Hollands GP körde han av banan med en ny bil, hastigheten var 200 km/tim. Han brändes till döds, fastklämd i bilen.

5 september: Jochen Ridnt, Österike, formel 1.

  Omkom under kvalet till Italien GP, men var redan klar världsmästare, den enda som fått VM-guldet postumt.

Bruce McLaren, Nya Zeeland, formel 1.

  Var ett konstruktörsgeni, men omkom när han testade en ny CanAm-bil på den engelska Goodwoodbanan.

1971

Jo Siffert, Schweiz, formel 1.

  Körde av på en raksträcka på Branda Haton. KLämdes fast i bilen och brändes

till döds. VM-fyra samma år.

Pedro Rodrigues, Mexico, formel 1.

  Omkom i Tyskland sedan hans bil fått punktering, även hans bror dödades i en racertävling, 1962.

1972

Joakim Bonnier, Sverige, sportvagnar.

  Omkom under 24-timmarsloppet Le Mans, Frankrike. Jo Bonnier var en av de som kämpade hårdast för att öka säkerheten på banorna.

1973

29 juli: Roger Williamson, Storbritannien, formel 1.

  Omkom under Hollands GP, när brandkåren efter 7 minuter var på platsen var han död sedan länge. Detta var hans andra F1-lopp. Hela dödsdramat visades i TV.

7 oktober: Francois Cevert, Frankrike, formel 1.

  Förolyckades under kvalet till USA GP, körde i 270 km/tim in i ett skyddsräcke.

1975

17 augusti: Mark Donche, USA, formel 1

4 Bankontrollanten Manfred Schaller kom i vägen för Donches Ford, bilen körde in i en barriär och båda omkom.

1976:

2 september: Niki Lauda, Österrike, Tysklands GP, formel 1. 

  Formel 1-föraren Niki Lauda satt fast i sin brinnande Ferrari sedan han kraschat in i en mur och sedan studsat tillbaka in i banan. Två bilar körde in i Lauda, men tillsammans lyckades tre förare få ut 27-åringen ur bilen. Han kämpade för sitt liv i flera dagar, och fick hemska brännskador, men sex veckor senare var Lauda tillbaka bakom ratten.

1977

5 mars: Tom Pyrce, Storbritannien, Sydafrikas GP, formel 1.

  Under den tredje VM-deltävlingen fick Pyrces stallkamrat problem med motorn och körde in i depån. Det slog eldslågor ur motorrummet och brandsoldater sprang för att släcka elden, då kom Pyrces bil in i depåområdet i en

hastighet av 230 km/tim och han hade inte en möjlighet att väja för brandmännen. Han körde rätt på en brandman, vars brandsläckareträffade Pyrces huvud med våldsam kraft och föraren tappade kontrollen över bilen som for in i ett skyddsräcke och krockade med konkurrenten Jacques Lafitte. De båda bilarna skenade ett hundratal meter, Lafitte kastade sig ur bilen,

medan Pyrce satt kvar i bakom ratten i sin bil - död.

1978:

10 september: Ronnie Peterson, Sverige, Italiens GP, formel 1.

  Ronnie Petersons högra bakhjul slog ihop med britten James Hunts framhjul. Svensken kraschade i 211 km/t in i skyddsräcket och bilen fattade eld. När han kom ut från lågorna sade han: 2Det här är okej2. Nästa morgon var han död.

1982:

8 maj: Gilles Villeneuve, Kanada, formel 1.

4 Med en hastighet av 160 km/tim kolliderade hans Ferrari med en bil som saktade ner för ett depåstop under kvalet till Belgiens GP. Gilles Villeneuve dog av skadorna samma kväll.

13 juni: Riccardo Paletti, Italien, formel 1.

  Vid starten av Kanads GP körde han in i Didier Peronis Ferrari. Paletti kom bakifrån i fältet och kunde inte undvika kraschen när Ferrarin stod stilla. Han avled av sina skador.

1989:

23 april: Gerhard Berger, Österrike, Italiens GP, formel 1.

  I precis samma kurva som Ayrton Senna förolyckades fem år senare klarade sig

Ferrariföraren Gerhard Berger mirakulöst ur ett brinnande inferno. Ingen trodde att Berger skulle överleva, men efter 23 sekunder slets han ur vraket och undkom med lättare brännskador.

1991

11 augusti: JD McDuffie, USA, Nascar.

  Nascar-föraren JD McDuffie omkommer i en singelolycka under The Glen Winston cup, i Watkins Glen, New York, USA.

1992

14 maj: Jovy Marcelo, Filippinerna, Indycar

Den 27-årige indycarföraren dog i samband med en olycka under träningen till hans första Indinanapolis 500, på Indianapolis Motor Speedway.

13 augusti: Clifford Allison, USA, Champion 400.

  Tre dagar innan Champion 400 på Michigan Internationel Speedway omkom 27-årige Clifford Allison under träning. (Han var son till Bobby Allison, trefaldig vinnare av Daytona 500 och bror till Davey Allison, även han segrare i Daytona 500, men omkom i en helikopterolycka 1993).

1994:

11 februari: Niel Bonnett, USA, Nascar.

Fyra år efter att veteranen Neil Bonnett skadats svårt i huvudet efter en olycka omkommer han. 47-åringen kraschade under den första träningsdagen inför Daytona 500 på Daytona International Speedway.

14 april: Rodney Orr, USA, Nascar.

  Samma dag som Niel Bonnett begravdes dog 31-årige Rodney Orr av de skador han ådragit sig i samband med en olycka på Daytona International Speedway.

30 maj: Roland Ratzenberger, Österrike, San Marinos GP, formel 1.

  En av tidernas värsta Formel 1-helger inleddes med att Roland Ratzenbergeromkom efter en våldsam krasch in i en vägg i en hastighet kring 280 km/tim. Olyckan orsakades troligen av att en bakvinge skadats och att Ratzenberg

därmed tappade allt tryck mot vägbanan.

1 juni: Ayrton Senna, Brasilien, Imola, San Marinos GP, formel 1.

  Efter en startolycka körde en säkerhetsbil framför förarna i tre varv. Det gjorde att förarnas däck blev kallare och när Ayrton Senna i ledningen kom in i tamburellokurvan på sitt sjunde varv tappade han kontrollen över sin bil. Bilen flög rakt in i en cementvägg och studsade tillbaka ut på banan. Delarna från Sennas bil spreds över banan. Orsaken till olyckan är ännu inte helt klarlagd.

1996:

17 maj: Scott Brayton, USA, Indycar.

  Den 40-årige veteranen har poleposition i Indianapolis, men omkom när bilen kraschade in i en mur under träningen till Indianapolis 500, Indianapolis Motor Speedway . Troligen berodde kraschen på att ett av däcken tappat luft. Han var den 40:e föraren som dog under sportens mest kända lopp, Indy 500.

14 juli: Jeff Krosnoff, USA, Cart.

  31-åringen dör av de skador han ådrog sig när hans bil kraschade på det 92:a varvet av Toronto Molson Indy. Hans bil fick däck kontakt med en annan bil, flög av banan, och landade till slut i ett träd. Även en funktionär dödades i olyckan.

1997:

21 mars: John Nemecheck, Nascar

  27-åringen omkommer efter en olycka i Homestead, USA. Han skadas svårt i huvudet under en krasch den 16 mars och vaknade sedan aldrig upp ur koman. Flera inre organ var svårt skadade.

1999:

11 september: Gonzalo Rodrigues, Uruguay, Cart.

  Den 27-årige cart-föraren omkommer under en träning inför Shell 300 på Laguna Seza Raceway, Monterey, Kalifornien.

31 oktober: Greg Moore, Kanada, Cart.

  Den 24-årige kanadensadern kraschar i säsongens sista lopp på California Speedway, Fontana Karlifonien. På det tionde varvet tappade han kontrollen över bilen och kraschade in i en mur. Hans liv gick inte att rädda.

2000:

12 maj: Adam Petty, USA, Nascar.

  Den lovande 19-åringen körde in i en skyddsmur med en hastighet av mer än 200 kilometer i timmen. Det tog 20 minuter att få loss honom från vraket, men hans liv gick inte att rädda. Olyckan inträffade på den ovala banan New Hampshire international speedway, Loudon i USA, under träning inför kvalet till Nascar:s Busch 200. Han var den fjärde generationen nascarförare i familjen Petty.

7 juli: Kenny Irwin, USA, Nascar.

  Åtta veckor efter Adam Pettys dödsolycka kraschar Kenny Irwin på exakt samma bana, i exakt samma kurva. Olyckan inträffade på en träning och bilen tog i muren och landade sedan på taket. Kenny Irwin omkom omedelbart. både Irwin och Pettys olyckor berodde på fel på bilen som gjorde att de inte kunde sänka hastigheten.

13 oktober: Tony Roper, USA, Nascar

  Amerikanens bil krokade i en annan på det 32:a varvet och for in i muren. Den fattade eld och Tony Roper omkom. Olyckan inträffade under O´Reilly 400 på Textas Motor Speedway i USA.

2001:

18 februari: Dale Earnhardt, USA, Nascar.

  Under det sista varvet under Daytona 500 på Daytona International Speedway omkom den erfarne 49-åringen. Hans bil krockade med två andra bilar och kraschade in i muren. Dale Earnhardt var den 27 föraren som dött på Daytona sedan banan öppnade 1959.

15 september: Alessandro Zanardi, Italien, Cart.

  På väg ut ur depån, i ledningen på det 142:a varvet, tappade Alex Zanardi kontrollen över sin bil och snurrade ut på banan. I 300 km/t kom Alex Taggliani och körde rakt in i Zanardis bil som delades i två delar. Zanardi miste båda sina ben i olyckan. Tävlingen avgjordes på Lausitzring.

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
SPORTKRÖNIKÖRER
Om Aftonbladet