Bar-Honda riskerar uteslutas ur F1

Tävlade med för lätt bil på Imola

SPORTBLADET

F1-stallet BAR-Honda misstänks för fusk under helgens tävling på Imola. Nu riskerar stallet att uteslutas från VM.

– Om man upptäcker att någon medvetet fuskar utesluts de från VM, oavsett vem det är, säger FIA:s ordförande Max Mosley.

Foto: AP
Bar-Honda misstänks för viktfusk.

När BAR-Hondas bil vägdes efter bronsplatsen i söndagens lopp visade vågen på 606,1 kg, inklusive föraren Jenson Button. Därefter gav Charlie Whiting, från FIA (internationella bilsportförbundet), order om att tömma bilen på bensin.

Enligt facktidningen ”Auto, Bild und Motorsport” var den nya vikten, inklusive förare, då plötsligt 594,6. Detta trots att bilen och förare inte får väga mindre än 600 kg.

Förnekar fusk

Det är mycket ovanligt att en bil kör i mål med 11,5 kilo bensin, normalt är att stallen räknar ut exakt hur mycket som behövs för att bilen inte ska behöva släpa på för mycket vikt under de sista varven. Enligt tidningen ska Charlie Whiting då ha frågat BAR-Hondas teknikchef Geoff Willis om man hade en extra bensintank, men det förnekade teknikchefen. FIA undersökte då bilen och upptäckte naturligtvis en extra tank. Den sekundära tanken är inte förbjuden, men den måste finnas med på bilens ritning, och så var inte fallet. Bilen får inte heller väga för lite under någon del av loppet.

Den extra tanken har gjort att BAR-Honda kunde vänta längre på sitt första tankstopp än de andra stallen och eftersom de körde med en för lätt bil under stora delar kunde de skona däcken och samtidigt få till snabbare varvtider.

Tyrell uteslöts 1984

FIA misstänker nu att BAR-Hondas bil i stort sett har varit under minimivikten fram till det sista tankstoppet då man fyllde på reservtanken – inte för att drivmedlet skulle användas utan för att det skulle höja vikten så att bilen skulle klara besiktningen efter loppet.

En liknande skandal gjorde att Tyrell uteslöts ur F1-VM 1984.

– Vi är övertygade om att vi ännu en gång kan bevisa att vår bil håller sig inom alla tillåtna regler, säger BAR-Hondas stallchef Nick Fry till F1-total.

FIA tar beslut i frågan den 4 maj – nästa lopp avgörs i Barcelona fyra dagar senare.

Anna Carlsson