Från Indy 500-segern till comebacken

Här är sagan om Kenny Bräck

SPORTBLADET

INDIANAPOLIS

Kenny Bräck hade precis bärgat segern i 1999 års Indy 500 när samtalet kom. I andra änden:

Carl XVI Gustaf.

- Nu är jag kung här i USA, utbrast Bräck segerrusigt.

I oktober 2003 kom kraschen som förändrade allt.

Sedan dess har Bräck kämpat som ett djur för att komma tillbaka.

Med comebacken i Indy 500 i dag skrivs ännu ett kapitel i den otroliga historien om värmlänningen från Glava.

- Jag tror inte ens att en Hollywoodproducent hade kunnat komma på ett bättre manus, säger Bräck.

Några glesa regndroppar faller över Indianapolis Motor Speedway och Kenny, 39, hukar under ett paraply.

Bara timmar återstår till läktarna här svämmar över av flera hundratusen motorfans.

Om Bräck känner någon press avslöjar han det inte.

- Jag kan inte mer än göra mitt bästa.

Så varför är han då här igen? Han har ju trots allt vunnit racet en gång, undkommit en krasch som så när kostade honom livet och torde ha lagt undan tillräckligt för att inte behöva oroa sig för sin framtida försörjning.

- Jag gör det för att jag vill bevisa att det är möjligt att göra det omöjliga.

Det är inte första gången Bräck gör det. För vem kunde tro att en liten grabb från de värmländska skogarna skulle komma att bli den amerikanska motorvärldens mest kända namn.

Bräck hade fyllt 33 när han tog hem anrika Indy 500 första gången.

Det var långt ifrån oförtjänt. Året innan hade han snuddat vid mästerskapet men stoppats av soppatorsk.

1999 hände samma sak för ledande Robby Gordon på det näst sista varvet. Bräck kunde därmed bli förste svensk att bärga titeln.

Allt kunde ha tagit slut i Texas

- Det går inte att beskriva med ord hur det kändes att köra över mållinjen. Och de 400 000 på läktarna ville aldrig sluta hylla mig. Det var som om jag vore stjärna i en Rolling Stones-konsert, sa Bräck till Sportbladet efter segern.

Mottagandet kom snart att bli rena vanan. Och superstjärnan Bräck kastades in i en värld av och stora reklamuppdrag.

Han höll sig kvar på toppen med segrar i Cart och IRL.

Men i IRL:s säsongsavslutande lopp i Fort Worth i Texas höll sagan på att ta slut.

Bräck låg på fjärde plats och försökte sig på en omkörning när hans bil plötsligt hakade i konkurrentens.

Luft kom in under hans kaross, fordonet slungades upp i luften och krossades mot skyddsstaketet.

Tv visade vrakdelar som regnade ner över banan.

På en stol i depån satt hans hustru Anita, gravid i åttonde månaden.

- Jag insåg att han smällt och tänkte: "Vad trist, han kraschade".

- Sen insåg jag att det inte bara var en vanlig krasch. Det var allvarligt. Jag försökte tänka positiva tankar. Men jag kunde inte höra något på kommunikationsradion.

Det tog mer än en timme innan hon fick träffa sin make på racingområdets sjukhus.

Han viskade ett "Jag älskar dig. Det kommer att bli bra" innan en helikopter flög honom till ett närliggande sjukhus.

Där konstaterades det bland annat att Bräck drabbats av brott på ryggraden, att fotlederna krossats, att ena lårbenet gått av och att bröstbenet hade en fraktur.

Bräck genomgick åtta stora operationer. En månad efter kraschen drabbades han av blod i lungan.

- Läkarna sa att det var den värsta delen av lungan. De sa att han riskerade att dö. Två gånger inom loppet av en månad fick jag höra att han skulle dö, berättar Anita.

Sju veckor i sjuksängen

Mot alla odds klarade Kenny krisen. Ändå fanns det inga garantier för att han skulle kunna gå igen, än mindre köra bil.

Därför förvånade Bräcks uttalande när han berättade för stallägaren Bobby Rahal att han tänkte återvända till racingen igen.

Länge såg det ut att förbli en dröm. Bräck låg i sjuksängen i sju veckor. När dottern Karma kom till världen i december 2003 opererades han för gallblåsan.

- De rullade upp mig till hans rum för att han skulle kunna träffa Karma. Vi tillbringade nyårsdagen med pappa i en sjukhussäng, säger Anita.

Med samma ursinniga envishet och uthållighet som fört Bräck till racingtronen tog sig värmlänningen an rehabiliteringen.

Han styrketränade morgon och kväll, gick längre än vad läkarna trodde var möjligt, och kämpade sig undan för undan tillbaka.

Den 15 januari 2004 körde han för första gången sedan kraschen bil på egen hand igen. En av hans första turer gick till Team Rahal.

I maj samma år var han så pass frisk att han började flagga för en tävlingscomeback till hösten.

Men de efterföljande fullfartstesterna gav inte det resultat han hoppas på.

I juli sa han:

- Jag är fortfarande väldigt öm i kroppen och känner mig inte redo. Jag vill känna mig som en idrottsman innan jag tävlar igen.

Tillbaka efter 1,5 år

Det skulle dröja ytterligare ett halvår innan den känslan infann sig.

- I januari i år sa han att han var redo, berättar Anita.

Fyra månader senare bäddade ödet för racingvärldens mest emotsedda comeback. Buddy Rice, som ersatte Bräck efter kraschen 2003, skadades under träning inför Indy 500. Bilen gick då tillbaka till Bräck.

- Jag skulle inte ge honom erbjudandet om jag inte trodde på honom. Han säger att han är redo och det räcker för mig, motiverade stallägaren Bobby Rahal beslutet.

19 månader efter kraschen tackade Kenny Bräck för förtroendet genom att vara snabbast i kvalet.

Kan han upprepa succen under loppets 80 mil i dag har han en bra chans att ta hem ytterligare ett mästerskap.

Hur det än slutar torde bara hans deltagande här vara en personlig triumf.

Eller som han själv sa:

Som rena Hollywoodfilmen.

Tjänar 45 miljoner per säsong

Magnus Sundholm

ARTIKELN HANDLAR OM