McLaren visste vad som höll på hända

SPORTBLADET

Europas GP var ett lopp som såg ut att vara avgjort redan på varv elva. Men inte förrän på det sista varvet dök den riktiga vinnaren fram – ur ett moln av krossad kolfiber.

Sällan har en segrare varit anonym så länge. Alonso vinst på Nürburgring var en skön smygare. Från blygsamma startruta sex arbetade han sig med ett långt första stint upp i slagläge för seger.

Ett utmärkt bevis på att nästan ingen såg vad som hände var TV4:­s kommentatorer. De var i princip felfria hela sändningen men såg inte förrän i loppets slutskede vad som höll på hända. McLaren hade dock full koll. Tydligaste tecknet var att Räikkönen inte slog av på tempot trots att man redan på varv elva fick bevis för att tvåan Nick Heidfeld var på trestoppstrategi. Räikkönen fortsatte att pressa, så hårt att han vid ett tillfälle gick av banan och slutligen kraschade på sista varvet. Anledningen vet ni, ett svårt blistrat framdäck fick hjulupphängningen att explodera under inbromsningen till Castrol-essen.

Det var inte första gången den här säsongen som svårt slitna däck avgjorde ett lopp. Senast i Monaco var det Renault och blanka bakdäck. Det var inte heller sista gången det kommer att hända. De nya reglerna som förbjuder däcksbyten under loppet har fått större effekt än FIA tänkt.

I fjol var däck tvungna att hålla tjugo varv. Följaktligen behövde man bara testa i tjugo varv. I år ska ett varv hålla tre gånger så långt. Alltså måste teamen testa varje ny däckskonstruktion en hel racedistans. Och detta samtidigt som man förbundit sig att inte testa mer än totalt 30 dagar under säsongen.

Fler varv och fler mekaniker

Reglerna har medfört främst två saker. Att superteamen kör många fler varv per dag vid testerna och därför måste ta med två skift mekaniker till varje test, ett dagskift som sliter under dagen och ett andraskift som fixar bilen under natten.

Allvarligare är att reglerna tvingar teamen att minska marginalerna i jakten på seger. Att hitta en 0,3 sekunder per varv tar en hel säsong av bilutvecklande. Rätt däckval kan ge samma resultat på en eftermiddag. Frestelsen att välja ett snabbare men klenare däck blir för stor. Att låta teamen spela med förarnas liv är vansinne och måste stoppas.

McLarens teamchef Ron Dennis sa visserligen efter loppet att ”livet är fullt av risker” och menade att man skulle tagit samma beslut igen. Samtidigt efterfrågade både McLaren och BMW-Williams regeländring på däcksidan. Förarnas säkerhet var argumentet. Något Kimi Räikkönen säkerligen skriver under.

???

Förra veckan hade jag det dåliga omdömet att utnämna Kimi Räikkönen till världsmästare trots att det var tretton race kvar och killen låg långt efter Fernando Alonso i tabellen. Det ser inte ljusare ut nu. Trots det. Låt mig cementera påståendet: Kimi kommer att bli världsmästare i år.

???

Det har gått åtta lopp utan Ferrariseger. Den längsta torkan sedan Michael Schumacher rekryterades 1996.

Per Gunne

ARTIKELN HANDLAR OM