Banlayouten är spännande

Björn Wirdheim inför Clevleland: Lägstahastighet ligger runt 160 km/h

SPORTBLADET

Med bara en veckas mellanrum mellan loppet i Portland och helgens tävling i Cleveland har Champ Car-stallen tvingats arbeta under stor tidspress för att få bilarna redo.

Lastbilarna packades på rekortid och lämnade Oregon ute vid västkusten på söndagskvällen och anlände i Indianapolis under tisdagseftermiddagen. På onsdagen gick ingenjörerna och mekanikerna igenom allting för att återigen sända ut lastbilarna senare samma kväll. Själv kom jag hit under onsdagen och spenderade torsdagen tillsammans med stallet på plats i depån. Banan i sig är rätt så speciell eftersom den går på en rätt så tungt trafikerad flygplats. Man stänger av en av landningsbanorna lagom till morgondagens fria träning, men flygtrafiken kommer igång igen bara en timme efter målgång på söndag.

Loppet i Portland blev en besvikelse för min egen del.

Efter att ha varit tredje snabbaste bil under uppvärmningen inför racet bestämde vi oss för en alternativ strategi som innebar att jag skulle få så många fria varv som möjligt så att jag kunde arbeta mig upp från min 13:e startposition med hjälp av vår snabbhet. Det hela byggde på att jag kunde ta några positioner under de inledande varven, något som misslyckades totalt när det visade sig att min ”Power to Pass” funktion inte fungerade som den skulle och istället aktiverade hastighetskontrollen som används när man kör genom depån. Vid tre tillfällen under de tre första varven använde jag mig av den och varje gång förlorade jag istället placeringar när min hastighetskontroll aktiverades i utgången av den första chicanen.

Knappast nöjd

På de fjärde varvet låg jag absolut sist med en lång eftermiddag framför mig. Men efter ett par varv var felet åtgärdat och jag kunde koncentrera mig på att ta tillbaks det som jag inledningsvis förlorat. Genom hela loppet varv vi lika snabba som de topp-6 placerade förarna och vid målgången had jag kämpat mig tillbaks från en 17:e placering till en 9:e.

Men trots att jag gjorde en bra prestation så var jag knappast nöjd eftersom jag kände att vi förlorat en säker topp-6 placering om det inte varit för våra elektroniska problem. Christiano da Matta som använde sig av samma strategi vann loppet. Här i Cleveland försöker man fortfarande hitta vari felet ligger, det verkar just nu som en felaktigt programerad elektronikbox.

Siktar på topp 6

Det svåra med just Cleveland är att man måste hitta referenspunkter för inbromsningar och för var någonstans man skall svänga in i kurvorna eftersom banan är så bred. Vi räknar med att lördagens kval kommer att bli det snabbare och därför ligger fokus under fredagen på att jag framförallt skall lära mig banan samt göra de ändringarna som krävs på bilen. Banlayouten är spännande, nästan enbart högfartskurvor vars lägstahastighet ligger på runt 160 km/h, och den underskrider vi endast vid ett tillfälle på varvet, nämligen i den första och enda hårnålskurvan.

Förhoppningsvis kan vi bygga vidare på den erfarenhet vi samlat på oss i Portland och lyckas vi bara kvala lite bättre än vi gjort tidigare så finns alla möjligheter för en topp-6 placering.

Björn Wirdheim ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM