Världsmästarna Renault passiva – trots många nyheter inför säsongen

Lauda: ”De kan halka efter”

1 av 2
Planering Förberedelserna är viktiga och planerade in i minsta detalj. ”Får man problem med tillförlitligheten måste man ändra i programmet. Det kan leda till att man halkar efter första halvan av säsongen”, säger Niki Lauda.
SPORTBLADET

Nya regler och nya motorer - det ger nya problem.

Trots det avvaktar världsmästarna Renault när F1-säsongen 2006 nu startar.

- Det kan leda till att de halkar efter första halvan av säsongen, säger F1-experten Niki Lauda.

I dag startar F1-säsongen 2006 med de första testerna - och allvaret är tillbaka. Till nästa säsong byts V10-motorerna till V8, det blir direktutslagning i kvalet och det är återigen tillåtet att byta däck.

Utmanarna Ferrari startade sin säsong redan 26 oktober, tio dagar efter säsongsfinalen i Kina och italienarna har tillsammans med Toyota, McLaren-Mercedes och Honda ett försprång.

Toyotas budget: 4,7 miljarder

Alla stallen testade V8-motorn redan under för-säsongen och är långt framme i sin planering.

- Vi kan ta vår första seger 2006. Inget annat stall har sådana förutsättningar att investera i forskning och utveckling som vad vi har, säger Toyotas Jarno Trulli till SportBild.

Stallet har en budget på runt 500 miljoner euro (4,7 miljarder kronor), McLaren-Mercedes (3,7), Honda (3,3), Ferrari (2,8) och världsmästarna Renault får klara sig med 2,3 miljarder kronor om året.

- Motorerna kommer att spela en stor roll i inledningen av säsongen, bytet från V10 till V8 får stor betydelse och det kan skilja upp till 50 hästkrafter mellan bilarna. Därför är testerna otroligt viktiga, säger Norbert Keyer som byggt motorer till Toyota.

"Risk att Renault halkar efter"

Trots det väljer Renault att avvakta med den nya motorn fram till januari, något som förvånar den trefaldige världsmästaren Niki Lauda:

- Den som kör mycket lär sig grundinställningen på chassi, motor och däck snabbare.

- Får man problem med tillförlitligheten måste man ändra i programmet. Det kan leda till att de halkar efter första halvan av säsongen, säger Niki Lauda till SportBild.

Precis det problemet hade McLaren-Mercedes i fjol, efter fyra lopp hade de 29 poäng upp till Fernando Alonso.

Det avgjorde VM.

Anna Andersson ([email protected])