”Meditationen hjälper mig att klara anspänningen”

Kenny Bräck om mystiken runt Indy, rockshowen, meditation och risken

SPORTBLADET

INDIANAPOLIS

I morgon kan Kenny Bräck, 37, bli legendarisk - igen.

Han laddar inför "det största motorspektaklet i världen" med rock "n" roll - och meditation.

- Meditationen hjälper mig att klara av den enorma mentala anspänningen, säger den svenske Indy Car-stjärnan.

Foto: PONTUS HÖÖK
HÄR SKA DET AVGÖRAS Kenny Bräck på banan där han i morgon kväll kan ta sin andra seger i Indy 500.

Han kliver ur bilen efter en depåstoppstävling som ingår i ett av alla jippon kring Indianapolis 500.

Några tiotusentals besökare är här och runt 50 av dem försöker hinna ifatt Kenny Bräck medan han går med snabba steg mot Rahal/Letterman-garaget.

Utan att sakta ner tar Bräck emot program, kepsar, pappersbitar och skriver sin autograf.

Fokusen är total

Han säger ingenting, fortsätter att gå och försvinner in i garaget.

Bräck är totalt fokuserad.

- Jo, säger Kenny senare med sin snabba Arvika-dialekt. Det finns ingen annan möjlighet än att vara helt inne i det jag gör när det går i 380-390.

Att Indy 500 är världens mest legendariska motortävling med uppemot 400 000 människor i publiken påverkar ingenting.

- Det hinner en inte tänke på när en kör.

- Det är en oerhört mytomspunnen tävling och runtomkring är det speciellt, men när racet går då finns det bara racet, säger Bräck.

Han jämför Indy 500 med tennisens Wimbledon.

- Det är det största enskilda tävling som går att vinna för oss.

Prispengarna är nio miljoner dollar, varav en miljon går till vinnare och av den summan får Bräck en hemlig procentsats.

När Kenny kommit ur den stenhårda fokuseringen kring sitt jobb är han en helt annan person.

Kopplade av - med rock...

Bland annat rockar han.

Under Indy-veckorna har Kenny Brack & The Subwoofers gjort tre spelningar. I torsdags eftermiddag öste de som förband till Cracker med tusentals glada Indy-fans framför scenen.

- Många rockstjärnor åker motorbilar och jag rockar lite. Det är på ungefär samma nivå.

Men svensken visar sig vara en riktigt vass bluesrockgitarrist och leder bandet genom bland andra Rolling Stones "Start me up" och Chuck Berrys "Johnny B. Goode" - där refrängen i stället går "Go Kenny Go, Go"

- Det var roligt att vi hade fler åskådare än huvudbandet, flinar Kenny efter spelningen.

Men sjunger gör han inte.

- Nä, det känner jag mig inte säker på.

Säkerhet är viktigt. Hans gamla kompis, racerföraren Jan "Flash" Nilsson, säger att Bräck "aldrig improviserar, men han är bra på att få det att se ut som han gör det".

- Nja, det är klart att man måste improvisera på banan. Och med bandet är jag så illa tvungen!

- Men jag vill ha perfekta förutsättningar.

Bräck är noga med vad han äter och kör en variant som bygger på vad hans blodgrupp A trivs med. Han konditions- och styrketränar regelbundet.

...och med meditation

Och så mediterar han.

- Förr ansågs det kanske lite suspekt, men nu tror jag ingen tycker att det är anmärkningsvärt.

- Det är en enorm anspänning mentalt att köra så här snabba bilar. Det går inte att slappna av en bråkdel av en sekund. Man måste vara mentalt, fysiskt och psykiskt stark för att ha en chans.

Bräck vill förstås inte berätta vilket hans mantra är, men säger att han inte mediterar i lotusställning.

- Det är olika avslappningsövningar jag gör. Ibland blir det varje kväll, ibland bara en gång i veckan. Det beror lite på.

Han säger att han är i bättre form än någonsin.

- Jag är i lika bra mental form som 1999, men fysiskt är jag starkare. Bilen har gått bra.

- Men banan är förrädisk. Det är ingen slump att den är så mytomspunnen. Vinden verkar ändra sig nu och då blir det en helt annan sak att köra.

Sedan starten 1911 har 66 personer dödats i anslutning till Indy 500.

Vissa av de 350 000-400 000 på läktaren kommer med antagligen viss blodtörst för att se de hypersnabba fartvidundren, som ett modernt gladiatorspel?

- Jag tror inte att någon vill se någon bli skadad, men racing är underhållning och där ingår tuffa omkörningar och en del incidenter.

De senaste åren har det varit få dödsolyckor.

- Ja, peppar, pappar, säger den lätt skrockfulle svensken.

Du är aldrig rädd?

- Alla som kör är medvetna om riskerna, men det går inte att vara rädd. Det var farligare förr. Det gick inte lika snabbt, men bilarna hade inga skyddsbågar och förarna hade bara en läderluva som hjälm.

Vann Indy 500 1999 - och är ”periodare”…

Fredrik Virtanen