Grönholm nysatsar i Svenska rallyt

”Lite osäker är jag fortfarande med bilen”

SPORTBLADET

KARLSTAD.

Han kunde ha varit f d rallyförare 2006, finländaren Marcus Grönholm.

  Peugeot, som han körde för, slutade med rally-VM.

  Men Grönholm ville inte ge upp. Han ville ha revansch.

  Nu är han favorit till segern i det svenska VM-rallyt.

Foto: Micke Solebris
Grönholm.

När TT träffade Grönholm på onsdagskvällen, dagen före rallystarten, pratade han om vikten av att få visa att han inte var slut.

  - Jag var inte nöjd med de två sista säsongerna hos Peugeot. Jag ville visa att jag fortfarande kan vinna.

  Så när Ford hörde av sig och undrade om finländaren var intresserad, nu när han stod utan kontrakt, så var beslutet lätt att ta.

   Hade Grönholm bytt ändå, även om Peugeot fortsatt tävla?

  - Svårt att säga. Kanske, säger Grönholm.

  - Men det hade varit besvärligt, jag hade ju varit hos Peugeot så länge.

  Fransmännen gav honom hans första riktiga fabrikskontrakt och de var hos dem han blev världsmästare.

  Nu behövde Marcus Grönholm aldrig välja. Peugeot lade av, Grönholm fortsatte.

  Och som han fortsatte.

  Segerdirekt i första VM-rallyt, det i Monte Carlo, och nu väntar rally nr två - hans egen favorittävling, det svenska VM-rallyt.

  - Lite osäker är jag fortfarande med bilen, säger Grönholm. Jag har inte kört den på snö sedan i december och har ingen känsla för hur bra den är i jämförelse med de andra bilarna på det underlaget.

  Torsdagsmorgonens officiella fartträning i Hagforstrakten ger honom besked om den saken.

  Det var det svenska VM-rallyt som satte fart på hans karriär - han vann första gången han var här i en fabriks-Peugeot.

  Nu ska det ge nystart för Grönholm i karriärens elfte timme. Han har ett tvåårskontrakt med Ford och det tänker han fullfölja.

   När lägger du av?

  - Sedan, säger Grönholm.

  Han tycker det är ett svårt beslut att ta. Mer konkret än "sedan" vill han inte vara, när det gäller tidpunkt.

  En sak är dock klar - Grönholm vill sluta som rallyförare medan han fortfarande är på topp. Att lägga av när han hamnat i karriärens utförsbacke, lockar inte.

Christoffer Bjäreborn

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport