Huv, vad fel det blev för Loeb i Värmland

Fransmannens motorhuvssjabbel förstörde dagen

SPORTBLADET

Fransmannen Sebastien Loeb är rallyvärldens suverän.

Men stänga en motorhuv, det kan han inte.

Hade Loeb inte glömt sätta i sprinten till huven på torsdagsmorgonen, hade han lett det svenska VM-rallyt.

Nu är Loeb tvåa, 10,2 sekunder efter Marcus Grönholm, finländaren som jagar sin tredje VM-titel.

Motorhuvssjabblet kostade fransmannen tio straffsekunder plus att han fick köra en specialsträcka med en vindruta där solen glittrade i en splitterstjärna där den uppflygande huven slog i glaset.

– Jag såg inte ett dugg, berättade han om utsikten från förarplatsen.

Och allt detta bara för att Loeb och hans kartläsare hade så bråttom när de skulle plocka av rampen med extraljus efter morgonens allra första specialsträcka.

Stressigt var det och fel blev det. Sprinten som skulle låsa huven kom inte på plats och när Loeb gasade for huven upp. Mitt i synfältet.

Att få fast resterna av huven igen tog tid och det kostade tio straffsekunder. Sedan försvann mer tid när solen sken och sikten var noll.

Aldrig har väl fransmannen svurit så över vackert väder.

Problem för Solberg

Efter service, med ny ruta, ny huv och ny körglädje, for Loeb fram som en blixt. Stackars Grönholm började förtvivla.

– Jag kör för allt vad jag kan, sade Grönholm. Jag kan inte satsa hårdare.

Andra hade det värre. Riktigt hopplöst till och med.

Petter Solberg, norrmannen som vann rallyt förra året, drabbades av allt elände man kan tänka sig i en rallybil, med undantag för flygande motorhuv.

Först brast en drivaxel, sedan krånglade växellådan några gånger och ett tag fick norrmannen bara in ettans växel.

Den annars så leende Solberg var dyster. Senast, i Monte Carlo, dog motorn innan första dagen var slut. Nu var det nästan lika illa igen.

Solberg är nästan sex minuter efter täten, i en bil som vägrade fungera som den skulle.

Svenssonkörning av Carlsson

Bäste svensk är Daniel Carlsson, fyra sammanlagt med en tredjeplats inom räckhåll. Daniel insåg att det ibland är vettigt att skynda med måtta. När Säfflegrabben kände att dubben i däcken började ge sig på tredje och fjärde sträckorna, så slog han av en stund.

– Jag åkte riktigt långsamt. Ingen sladd, ingenting, sade Carlsson om sin Svenssonkörning.

När däcken svalnade och dubben grep igen, satsade Carlsson, och huj vad det gick.

– Tappade jag några sekunder på att fegköra så tjänade jag säkert 10–15 på att ha bra däck var när det gällde, sade Carlsson.

När dagen började var Mattias Ekström i en Skoda bäste svensk. Men han fick problem med greppet på ett par sträckor och dalade, precis som Thomas Rådström, som kör sitt första VM-rally sedan 2002.

Ekström är femma, Rådström tia.

Christer Jönsson/TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport