Carlsson jagad av slalomåkare i svenska VM-rallyt

Grönholm drygar ut

SPORTBLADET

Hagfors (TT)

Det var den vilda jaktens dag i det svenska VM-rallyt.

Sebastien Loeb, världsmästaren, jagade en bortflyende finländare.

Daniel Carlsson, Säfflegrabben, jagade en italiensk före detta slalomåkare.

Carlsson hann ikapp. Det gjorde inte Loeb.

Scenbytet från fredagen var märkligt. Då var Marcus Grönholm, Finland, bekymrad över Loebs tempo. Grönholm tyckte inte att han hann med. Hur han än tog i, så var Loeb snabbare.

På lördagen var det tvärtom.

Loeb satsade allt. Ändå blev han frånåkt.

– Det finns inte mycket vi kan göra, sade Loeb.

Marcus Grönholm vägrade släppa ifrån sig ledningen.

På väg mot pallen

Carlsson från Säffle hade det inte så lätt han heller, även om värmlänningen till skillnad från Loeb hann ikapp. Värmlänningen har fått chansen i en av Mitsubishis två fabriksbilar från 2005 och är på väg mot prispallen och sitt livs bästa VM-resultat.

Hotet mot Carlsson är Gigi Galli, italienare från Livigno, som kvaddar alla fördomar om att man måste vara nordbo för att åka rallybil snabbt när det är halkigt.

– Jag trivs med snö, sade Galli vid ett serviceuppehåll.

Nu är han 0,3 sekunder efter Carlsson.

Galli var slalomlöfte i tonåren men med ett udda problem. Han klarade inte bilresorna. Galli blev åksjuk i passagerarstolen, benen darrade och solbrännan skiftade i grönt.

Rallybil kör han utan att spy.

Precis som Daniel Carlsson har Galli det tomt i VM-kalendern efter Sverige. Båda kör för framtiden.

Felvallat av Ekström

Övriga svenskar hade det sisådär på lördagen. Mattias Ekström missade i däckvalet på de första sträckorna och hade det måttligt roligt ända tills allt klaffade på näst sista sträckan.

När TT frågade hur stor del han själv hade i däckvalet svarade Ekström kryptiskt ”alla har en åsikt”. Riktigt rätt blev det sällan.

Ekström avancerade dock till femte plats totalt, bland annat som följd av två konkurrenter fick problem. Manfred Stohl, Österrike, hade tekniskt krångel, Henning Solberg, Norge, voltade framåt med sin Peugeot, fyllde bilen med snö, slog ut alla rutor och tryckte in taket.

Men bryta tävlingen? Ack nej.

Thomas Rådström är åtta, 4.26,5 efter täten.

Bittrast av all den här rallydagen var Petter Solberg, den annars evigt leende norrmannen. Hans Subaru krånglade hela fredagen och bjöd på nya hyss under lördagen. I norska medier spekulerades förra säsongen om att Solberg skulle lämna Subaru inför 2006. Norrmannen skrev på ändå till slut och har öppnat säsongen med två bedrövliga rallyn. Trist för den som vill bli världsmästare.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport