”Schumi har haft tur”

Fernando Alonso – ny är han den nye kungen av formel 1: ”Ställ mig på banan så vill jag vinna”

Foto: Getty Images
SPORTBLADET

För ett år sedan beskrevs han som ung och lovande – en potentiell världsmästare.

Sedan dess har mycket förändrats.

Visserligen är han fortfarande ung, men det är dags att stryka både lovande och potentiell.

Fernando Alonso, 24, går in i F1-säsongen som världsmästare.

Exklusivt för Sportmagasinet berättar han om VM-guldet och den spektakulära övergången till McLaren.

Foto: Scanpix AFP
Schumacher och Alonso.

Det treåriga yrvädret nådde inte ens ner till pedalerna, men han njöt så mycket av att bara sitta i go-carten att hans pappa sågade till två träklossar, stora nog för att passa under fötterna på den lille killen. De var höga nog för att pojken äntligen skulle kunna nå ner till pedalerna och själv ratta fordonet.

Det var Fernando Alonsos första kontakt med motorvärlden.

– När min syster var åtta år gjorde pappa en go-cart till henne, men hon bara grät när hon satt i den. För att det inte skulle vara bortkastat försökte pappa med mig i stället. Jag tyckte att det var roligt och skrattade varje sekund, trots att jag bara var tre år gammal. Sedan den stunden har jag suttit bakom ratten, berättar Fernando Alonso för Sport-magasinet.

I fjol gick spanjoren från att vara en talang till att bli den första föraren på fem år att peta ner Michael Schumacher från VM-tronen – och samtidigt bli tidernas yngste världsmästare.

Var 2005 starten på ”Alonso-eran”?

– Jag vet inte, men jag tror knappast det. F1 blir väldigt jämnt de kommande åren. De senaste åren har Michael Schumacher haft en enorm tur att han hela tiden befunnit sig i rätt stall vid rätt tillfälle, och att vinna fyra eller fem titlar i rad som han har gjort kommer att bli fruktansvärt svårt att upprepa. Jag ska försöka, jag har ett VM och därför kan jag försöka vinna fler utan press. Oavsett vad som händer har jag redan bevisat att jag är en vinnare och jag ska försöka njuta av formel 1 mer än vad jag har gjort tidi-gare, säger den spanske världsmästaren.

De två senaste åren har Fernando Alonso ensam sett till att formel 1 blivit en nationalsport i Spanien och tiotusentals människor vallfärdar till banan i Barcelona bara för att se honom genomföra tester. När han dessutom blivit världsmästare är han Spaniens mest populäre idrottsman och hans framgångar har fått landets kung, Juan Carlos, att intressera sig för sporten och personligen ringa upp och gratulera.

– Första gången var efter min första seger, i Ungern 2003. Jag fick en telefon överräckt till mig och de sade att jag hade ett samtal. Det var kungen som ringde! Jag var enormt överraskad och väldigt, väldigt stolt. Han är en mycket speciell man i vårt land och jag är enormt stolt över att vinna lopp för mitt land.

Efter flera av fjolårets sju segrar kablades tv-bilder med en mobiltelefontalande Fernando Alonso ut över världen. Det är också en av anledningarna till att Vodafone, som vill ta ett fast grepp om den spanska marknaden, hoppade av samarbetet med Ferrari och i stället skrev ett långsiktigt avtal med McLaren-Mercedes. Kort därefter presenterade stallet fjolårets kupp – ett nyskrivet kontrakt med världsmästaren från och med 2007.

– Det var dags för mig att anta en ny utmaning. Jag tror inte att en förare kan stanna i ett stall under hela sin karriär och det är rätt tid för mig att byta 2007. I slutet av 2006 har jag varit hos Renault i fem år och vi har hjälpt varandra – de har hjälpt mig att bli världsmästare och jag har hjälpt dem att ta sig till toppen. Nu vill jag ha en ny utmaning och det är McLaren, förklarar Fernando Alonso.

Kan du motivera dig för Renault och 2006 eller snuddar tankarna vid 2007?

– Självklart kan jag motivera mig. Jag jobbar till 100 procent för 2006. Jag är världsmästare, måste försvara min titel och göra det rättvist. Jag är en del av Renault och de har jobbat enormt hårt med att bygga en ny bil och de har gjort ett fantastiskt arbete. Dessutom är jag en tävlingsmänniska – så ställ mig på banan och jag vill vinna. Så är det alltid. Oav-sett vad jag gör – om jag ska spela tennis eller köra formel 1-bil – så är det bara att vinna som gäller. Så när jag väl

är på banan har jag aldrig några problem

med motivationen. Fram till måndagen efter det sista loppet 2006 kommer jag att ge 100 procent för mitt stall och det är Renault.

Är det möjligt att helt stänga ute en sådan stor grej, som en hel motorvärld diskuterar, och bara fokusera på 2006?

– Det är som allting annat när det handlar om förare – du måste vara fokuserad. När jag sitter i förarsätet är jag bara fokuserad på bilen. Så i år är jag bara inriktad på 2006. Formel 1 är en väldigt komplex sport, betydligt mer komplicerad än vad folk utanför kan förstå. Den kräver full koncentration hela tiden och därför kan jag inte på några villkor se framåt. Jag måste fokusera helt på nuet och försöka vinna igen.

Fernando Alonso är bara 24 år. Som testförare kom han 2000 till det lilla stallet Minardi, som försvann efter förra säsongen, och året efter debuterade han – innan han ens fyllt 20 år.

– Som barn betydde motorsporten allt för mig. Min familj fick göra enorma uppoffringar för att jag skulle kunna hålla på med motorsport och när jag var tonåring flyttade jag till Italien för att förbättra mig i go-cart. Jag var alldeles ensam i ett nytt land, men jag gjorde det för att jag skulle förbättra min racing. Jag arbetade enormt hårt för att hela tiden bli bättre.

Vilka drömmar hade du som barn?

– Två. Att bli världsmästare och att spela fotboll för Real Madrid!

När började du fundera över en framtid inom formel 1?

– Jag har alltid sagt att jag aldrig tagit F1 för givet och det är också helt sant. När jag var yngre hade vi inte speciellt mycket pengar och det gjorde att jag inte hade någon automatisk ingång till formel 1. Det var väldigt nära att jag slutade. Jag studerade och hoppades att jag kanske skulle kunna bli go-cart-mekaniker. Men så började jag vinna lopp och varje gång tog jag ett steg framåt. Till slut, i F3000, fick jag möjligheten att testa F1 och jag gjorde samma sak som jag alltid har gjort och som jag alltid kommer att göra. Jag gav allt jag hade, förbättrade mig och växte sedan upp tillsammans med Renault.

Till årets säsong har det gjorts ett antal regeländringar. Bland annat har kvalet gjorts om till en tävling där först i mål tar pole position och bilarnas motorer har minskats från V10 till V8.

– De stora och bästa stallen kommer även i fortsättningen att ha de bästa bilarna och de bästa motorerna. Resultatlistan blir nog ungefär

densamma som tidigare. Kanske blir det inte lika roligt eftersom motorerna förlorar viss kraft, även om skillnaden egentligen är ganska liten. Med V10-motorn tänjde alla på gränserna och det var nästan omöjligt att hitta på något nytt för att bli bättre än konkurrenterna. Nu startar alla för första gången om från noll.

Det nya kvalet, är det en fördel eller nackdel för dig?

– Egentligen tror jag inte det blir någon ändring alls. Kvalet ändras inför varje säsong, det är ändå samma sak för förarna. Förutsättningarna är oförändrade, antalet varv är lika många. Vi behöver bara göra ett ännu bättre jobb.

Vilka är dina VM-favoriter 2006?

– Det är alltid svårt att tippa, men en sak är säker och det är att den bästa bilen och den bästa V8-motorn kommer att vara grunden till vem som blir den bäste föraren. Ferrari ser snabba ut, McLaren finns vanligtvis med i toppen och sedan kan ytterligare något stall blanda sig i striden. Kanske Honda som 2004 eller Toyota som de gjorde i början av 2005. Sedan är jag övertygad om att Renault finns med.

Varför Renault?

– Jag känner det här stallet. Motorkillarna har gjort ett mycket bra jobb med V8:an och trots att den är helt ny är den väldigt pålitlig. Bilen känns som R25 (fjolårets bil, red:s anm) och den var väldigt skön att köra. Det ger oss förare ett mycket bra självförtroende. Stallet har en otrolig motivation och i år har vi en fördel till: vi har erfarenhet av att vinna. Alla jobbar extremt hårt och med självförtroende. Vi vet att vi kan vinna.

Fernando Alonso

Anna Andersson ([email protected])