Schumacher: Jag har rent samvete

Upp 17 placeringar - sen bad tysken Alonso om ursäkt

SPORTBLADET

Han gick från att vara världsmästare till att bli hårt kritiserad.

Men svarade med att hämta in 17 placeringar - och be om ursäkt.

- Det var aldrig min mening att förstöra för Alonso och jag är ledsen om det såg ut så, säger han.

Foto: GETTY
I FOKUS Trots att Michael Schumacher gjorde ett jättelopp fick han bara prata om kvalincidenten efter Monacos GP.

Hela lördagskvällen, timmarna inför F1-loppet i Monaco och kvällen efter diskuterades en enda sak.

Michael Schumachers agerande under kvalet - inte hans upphämtning när på en av världens mest trånga banor körde upp sig från 22:a till femte plats.

Det ledde till att han bad om ursäkt i direktsänd tv.

- Jag är van vid att leva med kritik. Men många dömer för snabbt eftersom ingen annan satt i bilen och märkte hur den agerade, säger han i tyska RTL.

- Jag vet att vissa saker ser mycket märkliga ut, men det finns anledningar till det. Saker som jag inte vill berätta och som inte angår någon.

Många har pekat

på tvivelaktiga saker ur hans förflutna och påpekat att han gör vad som helst för att vinna.

- Jag har ett rent samvete. Jag måste göra den som tror att jag stannade medvetet för att förstöra för Alonso besviken.

Kontaktlös

- Det var aldrig min mening och jag ber om ursäkt ifall det såg ut så. Det fanns aldrig i min sinnevärld, jag hade ingen aning om var han befann sig. Jag hade ingen radiokontakt med teamet och jag har aldrig koll på vem som kör ut var under kvalet.

Under förmiddagen i går cirkulerade en namninsamling för att peta tysken från ledningen av förarfacket GPDA. Initiativet togs av managern Julian Jacobi som arbetar med Juan Pablo Montoya och testföraren Pedro de la Rosa.

Får stöd av Couldhart

Den sistnämnde kräver att Michael Schumacher lämnar sitt uppdrag, annars lämnar han sammanslutningen.

Samtidigt försvaras tysken av gårdagens trea, David Coulthard.

- Det är fel att en manager ger sig in i detta, säger skotten till RTL.

- GPDA handlar om förarna och deras säkerhet, inte politik. Ingen har de senaste åren gjort mer för säkerheten än Michael. Han är en av nyckelpersonerna i GPDA. Det är två olika diskussioner som man måste skilja från varandra.

Loppet i Monaco vanns av världsmästaren Fernando

Alonso före Juan Pablo Montoya.

Tidigare skandaler med Schumacher

Anna Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport