Motorlistan

... med Anna Andersson

SPORTBLADET

1) (-) Valentino Rossi

Han förlorade kampen om MotoGp mot Nicky Hayden, men nu satsar italienaren på rally - och DTM. Den sexfaldige roadracingvärldsmästaren kör Nya Zeelands VM-rally i en Subaru nästa vecka.

– Jag lär väl ligga i topp efter den första dagen men efter omseedningen den andra och tredje dagen lär vi köra och sopa vägarna rena för stjärnorna, säger han till brittiska Autosport.

Men dessförinnan ska han testa en av Mercedes DTM-bilar.

2) (-) ChampCar

Final i Mexiko City i helgen, men Sebastien Bourdais, Frankrike har redan vunnit mästerskapet och tvåan AJ Allnendinger har bytt till NASCAR och Red Bull, han ersätts av Buddy Rice. Dessutom saknas Paul Tracy, kanadensaren har skadat skulderbladet sedan han kört alkoholpåverkad skriver AutoBild Motorsport. Det är osäkert om Justin Wilson är med, han har en fraktur på högerhand efter en testolycka.

Söndag Eurosport kl 20.45

3 (-) NASCAR

Näst sista tävlingen för i år körs i morgon i Phoenix. Totalt leder Jimmie Johnson med 17 poäng före Matt Kenseth, men Johnson har aldrig vunnit på den här banan.

Följ upplösningen på Viasat Sport söndag kl 21.00.

4 (-) Förarskvaller

BMW-Sauber satsar på tre förare och tar bort titeln testförare för Sebastian Vettel, från och med 2007 får stallen bara använda två bilar på fredagen inte tre som tidigare och för BMW säger att de vill ha talangen Sebastian Vetteli tävlingstempo och kommer även att använda sig av honom.

Tyska uppgifter berättar att Robert Doornbos ska stanna i Red Bull. Han ersatte Christian Klien under slutet av årets säsong. Troligen blir han testförare i Red Bull.

Williams har en ny testförare Kazuki Nakajima, son till Saturo Nakajima.

5 (-)McLaren-Mercedes

Den röda djävulen har hittills varit Ferrari - men 2007 får de konkurrens av McLaren-Mercedes. Fernando Alonsos nya team har kontrakt med den fd Ferrarisponsorn Vodafone och kommer till stora delar att vara röd. Stallet som hittills kallats för silverpilarna tonar ner de silvriga inslagen, men de kommer att finnas kvar. Bilen ska presenteras först i mitten av januari, men den spanska tidningen Marca har lyckats smyg ta bilderna på den nya röda djävulen.

6 (-) F1-skvaller

Nästa år blir chassina starkare. FIA har ur säkerhetssynpunkt bestämt sig för att de ska styrkas med sex millimeter, vid en frontalkrock ska fronten nu tåla 15 m/s istället för 14 m/s.

Williams har förändrat organisationen och Patrick Head får nu mer att säga till om på banan, han ska arbeta sida vid sida med Sam Michel som varit teknikschef fram till nu. Dessutom förstärker de aerodynamikavdelningen med nio personer, bland annat med Jon Tomilson (Renault) och Ed Wood (Ferrari och Renault)

7) (-) Rickard Rydell

SEAT-föraren har chansen att bli mästare i WTCC, han ligger femma totalt och är sex poäng bakom ledande Augusto Farfus Jr inför finalen nästa helg. Men det intressanta är att det ser troligen blir WTCC även 2007, han är högaktuell för en av SEATs fyra bilar. Stallet minskas från sex till fyra bilar,men de vill ha Rickard kvar och han vill stanna.

8 (-) Svenskt i korthet

Alx Danielsson ska testa nästa års World Seriesbil i veckan, där efter väntar ett F1-test med Renault.

–Det testet blir i Spanien i början av december, säger Alx.

Peugeot lämnar DTC och Jens Edman står utan bil.

9 (-) Håkan Nilsson

Han bytte från Pro Mod till Top Fuel och då tog han Sveriges första EM-titel i dragracingens tyngsta klass. Totalt tog han två segrar och var i ytterligare två finaler. Han har även valts till årets dragracingförare 2006. Grattis!

10 (-) Race of Champions

I mitten av december är det återigen dags för loppet på Stade de France, sedan organisationen fått kritik har banan nu förändrats. I år ska bilarna kunna nå 140 km/tim och banan är 1,2 km längre än tidigare. Tanken är att loppet ska bli mer spännande.

Motorstopp

Anna Andersson ([email protected])