Så ska Alonso bli världsbäst igen

Efter nyår börjar testkörningarna med McLaren-Mercedes

SPORTBLADET

Fernando Alonso ska göra McLaren-Mercedes till världsmästare.

Därför har bilen konstruerats helt efter hans behov.

Fernando Alonso.

Den spanske F1-världsmästaren lämnar nu Renault för McLaren-Mercedes. En stor utmaning för honom – och för det brittisk/tyska stallet.

Fernando Alonso har nämligen en körstil som är unik och därför har MP4/22 byggts helt efter hans körstil och förutsättningar.

– McLaren har tänkt på Fernando när de konstruerat chassit och hjulupphängningen fram. Teamet var tvungna att förändra hjulupphängningen eftersom Fernando bromsar extremt hårt och vrider om ratten väldigt kraftigt precis i sista sekunden, säger Pedro de La Rosa, till den spanska sporttidningen Marca.

Uppfyller önskningar

– Allt går enligt plan, och de ändringar som krävs för att Fernando ska lyckas har teknikerna koll på.

de La Rosa är precis som Fernando Alonso spanjor och tog över i McLaren-Mercedes efter Juan-Pablo Montoya. Nu hoppas han självklart på att få köra tillsammans med sin landsman nästa säsong och under årets sista månader är det han som får sköta en stor del av testerna.

Fernando Alonso har kontrakt med Renault till den sista december 2006 och innan dess får han inte testa för sitt nya stall, men han har redan kontakt med teknikerna och stallet har även värvat Nicolas Hennel de Beaupreau från Renault för att uppfylla spanjorens önskningar.

– Jag svänger väldigt tidigt och låter bilen stå på alla fyra däcken en kort sekund när jag går ut ur kurvan och försöker att trycka ner gasen så snabbt som möjligt. Därför måste bilens bakvagn vara stabil och den får absolut inte vara understyrd, säger Fernando Alonso enligt Sport Bild.

Stor utmaning

Det betyder att när han svänger måste framhjulen reagera direkt vilket ger McLarens tekniker en stor utmaning. De har de senaste åren arbetat med förare som velat ha en bil som var neutral och det var okej om den tenderade till understyrning – det vill säga glider lite med framdäcken i utgången av kurvan.

Men det skulle ställa till stora problem för Fernando Alonso.

– Med en sådan bil skulle han köra tre tiondelar sämre per varv, förklarar den tidigare testföraren hos McLaren, Alexander Wurz och McLarens chef Ron Dennis är förberedd:

– Vi vet precis vad vi behöver ändra för att han ska lyckas hos oss.

Och han har två och en halv månad på sig att lära känna med den nya – specialtillverkade – bilen.

Anna Andersson ([email protected])