Vägen mot stjärnorna

Carlsson ska etablera sig i rallytoppen med egna pengar inom tre år: Jag vill vinna VM

Foto: All over press
Nykter satsning Daniel Carlsson susar fram i sin nygamla bil som tog Sebastien Loeb ändå till toppen förra året. Där vill Carlsson själv vara om några år.
SPORTBLADET

KARLSTAD

Han kör en vinna­r­bil – den Sebas­tien Loeb

blev världsmästare med i fjol.

Där slutar likheterna ändå

med de tre stora i rally-VM för det svenska hoppet Daniel Carlsson, 30.

När Loeb, Marcus Grön­holm och Petter Solberg tjänar mångmiljonbelopp så investerar Carlsson tidigare inkörda pengar i sin nysatsning.

– Det är klart jag siktar högt, jag vill vinna VM, säger Carlsson.

Nej, det handlar inte om en VM-seger i år. Inte heller om seger i helgens rally i värmlandsskogarna.

Carlsson ser framåt.

– Först ska jag få till en full VM-satsning för 2008. Sen ska jag etablera mig i VM-toppen inom tre år, säger Carlsson.

Hemmafavoriten överraskade stort och slutade på prispallen i en Mitsubishi i fjol, en placering som många trodde skulle bli en dörröppnare till något av de stora stallen för Säfflesonen. Men telefonen förblev tyst, mest för att det inte fanns några öppningar i dagens smala VM-cirkus.

– Hade det varit som det var för några år sedan när det fanns sju fabriksstall hade de antagligen stått i kö för att få mig. Men det är andra tider i dag även om jag tror det vänder snart igen. Rally-VM är för viktigt för bilindustrin för att strunta i, vår arena är densamma som de vanliga bilisterna använder, säger han.

Mot rattfylleri

Men när telefonen inte ringde var Carlsson tvungen att hitta en egen väg tillbaka in i cirkusen igen – och helst komma så nära toppen igen.

Svaret blev Wroom, World Rally against drunk driving. Ett projekt mot rattfylleri som är i första hand vänder sig till ungdomar mellan 18 och 24 år.

– Förut har jag marknadsfört oljor och däck, varför ska man inte kunna marknadsföra ett budskap?

Det märks att Carlsson brinner för sitt nya projekt. Han är väl påläst och levererar en mängd siffror på vad rattfylleriet kostar det svenska samhället årligen.

– Men det är när man får sms som det här som man vet att det man gör är rätt, säger han plötsligt och plockar fram en hälsning ur mobilen där han fått ett tack från en gammal vän för det arbete han utför.

Satsat egna pengar

Från att ha träffat företagsledare i sin jakt på sponsorer tidigare skakar han numera hand och diskuterar med politiker och styrande i olika organisationer, som han hoppas ska ställa sig bakom budskapet och hans rallysatsning.

Carlsson har klart med sex VM-deltävlingar i den Citroën vann VM med i fjol. Han har option på ytterligare fyra tävlingar. För att gå i land med satsningen har han fått satsa sina egna tillgångar, pengar som han drog i för några år sen då VM-stallen var fler och erbjöd miljonlöner.

– Jag har återinvesterat allt jag kört in tidigare. Jag hade en slant över från dom åren, säger han.

Nya förutsättningar

Men Carlsson har tagit risker förr. När han köpte sin första tävlingsbil 1996 tömde han bankkontot på de

50 000 kronor han hade då. Fem år senare sålde han andelar i sig själv för

20 000 kronor styck med löfte att de som satsade skulle få dubbelt så mycket tillbaka.

– Jag hade över 100 andelsägare, och de fick det jag hade lovat.

Nu ger han järnet för att nå mot stjärnorna.

Men han väljer trots fjolårets succé att ligga lite lågt inför årets rally på hemma­plan eftersom han sitter i en bil han aldrig kört och med ny kartläsare bredvid sig.

– Men rent kommersiellt skulle det vara perfekt om jag kunde vinna på hemmaplan, säger Carlsson.

VM:s stjärnor och utmanaren

Patrick Kipler