F1-mästare: Hamilton

Britten favorit bland kollegorna: Han är snabb och en superkille

1 av 2
Lewis Hamilton.
SPORTBLADET

Lewis Hamilton blir världsmästare.

I alla fall enligt teamchefer och kollegor.

Den tyska motortidningen AutoBild Motorsport har frågat samtliga F1-förare och teamchefer vem de tror blir världsmästare 2008.

Deras svar är Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes.

Han vinner med 12–10 över Felipe Massa. Nio förare tippar på britten, sex på brasilianaren, bland teamcheferna är det däremot fyra som tippar på Ferrariföraren, medan tre tippar på McLaren-Mercedes.

Inför dagens historiska nattlopp i Singapore skiljer det en poäng till brittens fördel, men även den andre Ferrarin med Kimi Räikkönen och BMW:s Robert Kubica har chansen.

– Felipe ser stark ut, säger Hondas teamchef Ross Brawn som länge arbetat för Ferrari.

– Han har imponerat i år. För mig finns det tre bra och etablerade förare, Lewis, Kimi och Fernando, precis därefter

kommer Felipe och han har potential. Lewis är snabb och en superkille men han saknar erfarenhet. Kimi är också fruktansvärt snabb, men kan inte utveckla bilen. Fernando förenar de två egenskaperna och där är Felipe snart.

Problem med däcken

De tre avgörande faktorerna under säsongens fyra avslutande tävlingar är:

Däcken.

Ferrari hade stora problem på Monza och de har haft problem även när det varit torrt.

– När asfalten och luften har en bestämd temperatur är inte vår bil tillräckligt snabb, klagar Ferraris teamchef Stefano Domenicali.

Teamkollegorna.

Kimi Räikkönen kör för seger ända tills dess att hans chanser är helt borta. Något Ferrari är införstådda med, de ber honom om hjälp när han inte längre har någon möjlighet att ta hem titeln.

Förarfältet.

Det finns en front mot Lewis Hamilton. Han anses vara för tuff och kallas ibland för den svarte Schumacher – och det är ingen komplimang.

FAKTA

Singapores nattlopp

Singapore är årets tredje stadslopp, men F1-historiens första nattlopp.

Ett varv är 5,067 m

Kostnader:

Byggandet av den permanenta banan har kostat ungefär 156 miljoner kr ( 16 milj Euro)

340 miljoner kr krävde Bernie Ecclestone av arrangören.

Bara strömmen kostar kring 20 miljoner kr, den betalar Singapores regering.

Digitala flaggor:

Istället för de klassiska flaggorna används digitala flaggor för att ge förarna information om bland annat säkerhetsbil och om varvningar.

35 digitala flaggor finns längs banan.

Samtliga flaggor styrs manuellt.

Förarna:

Det finns en risk för jetlag, men loppet går på kvällen i Singapore vilket gör att det blir en normal tävlingssöndag sett med europeiska ögon och därför ställer förarna inte om klockan. I stället lever de som om det vore en tävling i Europa. Det samma gäller mekaniker.

Hjälmtillverkarna han förändrat visiren för att förarna ska slippa störande reflektioner från strålkastarljuset om det regnar.

Belysning:

230 stålmaster.

Var fjärde meter står en 10 meter hög strålkastare.

Totalt används runt 1600 specialgjorda lampor.

Styrkan är 2000 watt per lampa, vilket totalt ger 3,18 miljoner watt. Banan är fyra gånger så stark upplyst som en fotbollsarena.

Även om två strålkastare skulle gå sönder så blir inte sikten inskränkt.

12 dubbla generatorer försörjer banan med ström. Varje generator kan teoretiskt sett själv försörja hela banan med ström, vilket gör att risken för att ett strömavbrott skulle förstöra loppet obefintlig. De klarar totalt 3,2 miljoner watt.

108 km kabel har lagts.

Banan:

70 procent av banan avgörs på så kallade offentliga gator.

Den bästa omkörnings möjligheten finns i den första kurvan. Den som ligger innerst, till vänster, har en fördel eftersom det är en vänster-höger-vänsterkombination.

Genomsnittshastigheten är 170 km/tim.

Bara 20 procent av asfalten har lagts 2008.

Förarna var efter träningen kritiska till den femte kurvan där kantstenarna var något höga och underlaget ojämnt. Detta har arrangören åtgärdat under natten. Dessutom har man ändrat infarten till depån.

Källa: AutoBild Motorsport, Sport Bild, Motorsporttotal, Bild.

Så här slutar VM-cirkusen – när förarna själva får tycka till

Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes: Lewis Hamilton.

Heikki Kovalainen, McLaren-Mercedes: Lewis Hamilton.

Kimi Räikkönen, Ferrari: Kimi Räikkönen.

Felipe Massa, Ferrari: Felipe Massa.

Robert Kubica, BMW: Felipe Massa.

Nick Heidfeld, BMW: Lewis Hamilton.

Fernando Alonso, Renault: Kimi Räikkönen.

Nelson Piquet, Renault: Felipe Massa.

Mark Webber, Red Bull: Felipe Massa.

David Coulthard, Red Bull: Lewis Hamilton.

Timo Glock, Toyota: Felipe Massa.

Jarno Trulli, Toyota: Kimi Räikkönen.

Nico Rosberg, Williams: Lewis Hamilton.

Kazuki Nakajima, Williams: Lewis Hamilton.

Sébastien Bourdais, Toro Rosso: Felipe Massa.

Sebastian Vettel, Toro Rosso: Hamilton eller Massa.

Giancar. Fisichella, Force India: Lewis Hamilton.

Adrian Sutil, Force India: Lewis Hamilton.

Jenson Button, Honda. Hamilton eller Massa.

Rub. Barrichello, Honda: Lewis Hamilton.

Källa: AutoBild Motorsport.

ARTIKELN HANDLAR OM