REVOLUTION

F1 står inför stora förändringar – men Bernie Ecclestone och teamen vill olika

Foto: FOTO: AP
MISSNÖJD F1-världens starke man, Bernie Ecclestone, vill skrota det nuvarande poängsystemet. ”Säsongsfinalen visade att det är nödvändigt. Hamilton var inte tvungen att vinna loppet för att bli världsmästare”.
SPORTBLADET

Lewis Hamilton blev världsmästare på en femteplats.

Det ska inte gå i framtiden.

Bernie Ecclestone vill revolutionera F1.

Den 77-årige F1-gurun var missnöjd med den spännande F1-avslutningen i Brasilien och vill göra en stor förändring till nästa år. Han vill ta bort dagens poängsystem, där ettan får tio poäng och åttan får ett, och ersätta det med medaljer.

Guld, silver, brons

Precis som vid OS.

Ett guld till segraren, sedan silver och brons.

– Både FIA och stallen står bakom mitt förslag, säger han till The Times. Alla förstår systemet med medaljer, det är något som finns inom alla idrotter.

Men det finns en anledning till.

– Säsongsfinalen i Brasilien visade att det är nödvändigt att ändra dagens system och göra något annorlunda. Lewis Hamilton var inte tvungen att vinna loppet för att bli världsmästare, det räckte med en femteplats. Detta förslag kommer att främja omkörningarna.

För att få fram en världsmästare räknas sedan antalet guld, silver och bronsmedaljer, för placering fyra eller sämre finns inte längre några poäng. Enkelt förklarat, den med flest loppsegrar blir världsmästare. Placeringen i loppet kommer att vara viktig för rankningen och dagens system kommer även i fortsättningen att användas för konstruktörsmästerskapet.

– Det betyder att när killarna kommer till Melbourne för det första loppet så vill alla lämna Australien med ett guld, ingen kommer längre att köra för tio, åtta eller sex poäng.

Poäng för pole

Teamen däremot har ett annat förslag. De vill ändra kvalet så att även pole position ger en poäng och även prispengar. Deras förslag går ut på att alla bilar startar med samma bensinmängd och att efter varje varv får den långsammaste bilen lämna banan. Efter 14 varv, när sex ekipage återstår, går samtliga in i depå för att få nya däck – och tv får en möjlighet till reklamavbrott.

Sedan gör de sex snabbaste i det första kvalloppet upp om poleposition.

Men det återstår en del detaljer, i vilken ordning ska bilarna starta i den första delen? Får man tanka igen innan loppet och vad händer om det blir gulflagg?

Teamen ska diskutera detta den 4 december och därefter går förslaget vidare till FIA. Frågan är bara hur det går att kombinera med Bernie Ecclestones förslag.