Rallyunion ska lösa krisen

Sverige och Norge vill köra VM vartannat år

SPORTBLADET

KARLSTAD. Sverige blir av med sitt VM-rally vartannat år fram till 2014.

Det kan ge en norsk-svensk rallyunion.

– Norge kör också vartannat år. Kanske startar vi ett gemensamt företag som driver båda VM-rallyna, säger Bertil Klarin, tävlingsledare för den svenska VM-tävlingen.

Foto: JIMMY WIXTRÖM
VINNARE 2007 Marcus Grönholm vann Svenska rallyt förra året. Vem vinner i år?

När ”hans” tävling startar på Färjestad travbana i Karlstad torsdag kväll vet han att det dröjer två år tills det blir svensk start igen. Å andra sidan vet han också att Sverige finns med i VM-kalendern fram till 2014.

– Alla får rikta in sig på att arrangera vartannat år, säger Klarin. Förändringen gäller inte bara oss.

Monte Carlo-rallyt, alla rallys urmoder, hamnar också bredvid listan 2009.

Gemensam organisation

De har till skillnad från den svenska tävlingen heller ingen naturlig samarbetspartner att luta sig mot de magra åren.

– Vi har Norge, säger Klarin. De kör också VM-rally och förra året var en stor del av vår organisation är engagerad i den norska tävlingen.

Så blir det även framöver, är det tänkt. Det norska rallyt ska vara norskt och det svenska rallyt svenskt. Men över alltihop ska det finnas en gemensam organisation.

Riktigt vad som annars ska hända med den svenska organisationen, om samarbetet med Norge avbryts, är det ingen som vet. Det svenska VM-rallyt har fem anställda, har de ingen tävling att jobba med, blir det bekymmersamt.

Det svenska rallyt kör enligt nya ideologiska vägar från och med i år och har premiär för ett upplägg som ska ge bra ekonomi framöver.

– Vi har satsat på en Super special i Karlstad och bygger upp en rallypark där, dit bilarna kommer varje dag, säger Klarin.

Förr har Svenska rallyt haft en stor serviceplats i till exempel Hagfors och så låg sträckorna runt omkring. Nu blir det en snabbservice mitt på dagen i trakterna av specialsträckorna, med begränsade resurser och ont om tid.

Hoppas nå ny publik

De riktigt avancerade reparationerna får ske i Karlstad, om bilarna nu klarar av att ta sig dit.

– Det kommer folk från bland annat Wales VM-rally för att studera det här upplägget, säger Klarin. I år är det bara vi Sverige som har det så här.

Att rota rallyt i snösnåla Karlstad har ingen inverkan på bilden av den svenska tävlingen som ett snörally. Specialsträckorna körs i mellersta eller norra Värmland där landskapet är vitt. Mellan etapperna är man i Karlstad, med de möjligheter en lite större stad ger för att skapa fest och färg kring en tävling.

– Det gör att vi kan nå en ny publik, tror Bertil Klarin.

FAKTA

Så körs VM-serien i rally 2008:

Monte Carlo-rallyt 24–27 januari

Svenska rallyt 8–10 februari

Mexikanska rallyt 28 febr– 2 mars.

Rally Argentina 27–30 mars.

Jordanska rallyt 24–27 april.

Italiens VM-rally, Sardinien 16–18 maj.

Akropolisrallyt, Grekland 29 maj–1 juni.

Turkiska VM-rallyt 13–15 juni.

Finska rallyt 31 juli–3 aug.

Tyska rallyt 15–17 aug.

Rally Nya Zeeland 28–31 aug.

Spanska rallyt 2–5 oktober.

Tour de Corse, Frankrike 10–12 oktober.

Rally Japan 24–26 oktober.

Wales rally 28–30 nov. (TT)

Svenska rallyts dagsprogram:

Torsdag 7 febr:

Start i Karlstad 20.00, specialsträcka 1.

Fredag 8 febr:

Start i Karlstad 08.20. Åtta specialsträckor, med första start kl 09.15.

Sista specialsträckan för dagen, i Karlstad, första bil startar kl 18.

Lördag 9 febr:

Start i Karlstad kl 07.20. Sex specialsträckor, med första start 08.53.

Sista specialsträckan för dagen, första bil kl 15.18.

Etappmål i Karlstad kl 17.14.

Söndag 10 febr.

Start i Karlstad kl 06.15. Sex specialsträckor, med första start kl 08.04.

Sista specialsträckan för dagen, med första start 12.52.

Målgång Karlstad 14.57. (TT)

Christer Jönsson/TT