Rydell kan lägga av

SPORTBLADET

MACAU. En skithelg – i vad som kan bli den sista WTCC-tävlingen i Rickard Rydells karriär.

Nästa år är det inte säkert att stjärnan fortsätter.

– Jag har haft ett fabrikskontrakt i 20 år nu... Om inte Seat kör vidare kanske jag lägger av, säger han.

Foto: BILDBYRÅN
Rickard Rydell.

Rickard Rydell har haft en lång och framgångsrik karriär.

Han vann Macaus GP 1992, var nära en förarplats i F1 och Jordan men föll på finansieringen.

Sedan har det rullat på, men killen som nu är en av WTCC:s absolut största stjärnor kan ha kört sitt sista lopp.

”Vet inte vad som sker”

Det är ännu osäkert om Seat fortsätter 2010, och toppstall som BMW och Chevrolet har redan fyllt sina platser.

– Jag vet inte vad som sker. Om inte Seat kör vidare kanske jag lägger av. Jag har haft fabrikskontrakt i 20 år, haft runt 150 resdagar om året sedan dess och man är ju trots allt 42 år nu, säger han.

Vad vill frugan?

– Hon ser nog gärna att jag är hemma lite oftare, säger han och skrattar.

Men han betonar att inget är hugget i sten.

– Det är ingen stor grej det här. Antingen fortsätter jag, slutar eller kanske kör någon annan serie, det är inte mer än så. Men som sagt, man har gjort det här i 20 år nu och om det inte löser sig med Seat nästa år så går det ingen nöd på mig.

Dock kan det ha blivit en tråkig avslutning på en fantastisk karriär.

Fästet rök

Rydell var snabbast på två av tre träningar inför kvalet, men väl där rök fästet till en bränsleslang och Rydell fick starta tia i det första loppet. Men med Seat-kollegor som jagade titlar hade de gjort upp internt om att ingen skulle utmana dem, och Rydell fick släppa flera platser i både lopp ett och två men blev till slut åtta i det andra loppet och hjälpte till att ordna poäng till Seat som säkrade märkesmästerskapet med tre poäng före BMW.

De vann också förarmästerskapet genom Gabriele Tarquini, och det gläder Rydell.

– Han är en riktigt skön lirare. Han är värd det här.

Själv ser han tillbaka på en blandad säsong där han slutade sjua i totalen – säsongen som kan bli den sista.

– Jag har haft för många lopp helger där det skitit sig och man lämnat med noll poäng. Det håller inte, men det är så det är i WTCC. Skiter det sig på kvalet är helgen förstörd, säger Rydell.

– Men det har varit ett sånt år, säger han.

Värd bättre avslutning

En så stor förare är dock värd en bättre avslutning på karriären, och frågan är om det sista ordet har sagts än.

Det där "kanske" lägger av innebär också att han kanske fortsätter, och 42 år är ingen ålder i WTCC.

– Som sagt, vi får se hur det blir, säger Rydell och skrattar.