Förarkravet: säkrare bilar

Dödsfallen ska stoppas – bilarna ska påminna om stridsflygplan

FRAMTIDEN FIA testar ett stridsflygplans cockpit – ett 20 kilo tungt hjul släpps i 256 km/timmen. Rutan höll för testet.
SPORTBLADET

Två tragiska dödsfall inom motorsporten.

På en vecka.

Nu ska säkerheten prioriteras och bilarna kan i framtiden påminna om stridsplan.

– Många av de senaste olyckorna kräver en sådan typ av lösning, säger teknikchefen Sam Michael.

Dan Wheldon omkom tragiskt i en omfattande krasch.

Den senaste veckan har två stora idrottsmän omkommit under tävlingar, Indymästaren Dan Wheldon dog efter masskraschen i IndyCar förra söndagen och Marco Simnoncelli, världsmästare i roadracing, dog efter en krasch i motoGP i söndags.

De senaste åren har det också varit ett antal incidenter inom F1. Och även om sporten har klarat sig från dödsolyckor sedan 1994 så är det tydligt att riskerna fortfarande finns där. 2009 omkom F1-världsmästaren John Sutrees son under ett formelbilslopp sedan han fått ett hjul i huvudet och bara ett par dagar senare skadades Felipe Massa svårt under kvalet i Ungern när en metallfjäder krossade hans hjälm. Ferrariföraren var bara millimeter från att förlora synen.

Stänga in förarna

– Självklart vi medvetna om att vi tar en risk varje gång vi ställer oss på startlinjen. Samtidigt blir man alltid chockad när man ser en dödsolycka och det påminner en om att risken hela tiden finns där, säger Felipe Massa inför helgens F1-lopp i Indien.

– Med tanke på hur banorna i Indycar ser ut och hur många bilar det är så är det kanske dags att börja stänga förarna in föraren. Det är en idé, men hela säkerheten måste ses över.

Cockpit kan användas

F1 funderar nu på att använda sig av en cockpit från ett stridsflygplan, under testerna lät FIA ett 20 kilo tungt hjul skjutas i en hastighet av 225 km/timmen på en cockpit från ett stridsflygplan (F16) och resultatet var intressant. Det syntes spår av hjulet på rutan, men ingenting gick sönder.

– Den typen av olyckor har ökat de tre-fyra senaste åren, som när David Coulthards bil flög över Alexander Wurz i Australien, Massa fick en stålfjäder i hjälmen, när en Force India körde över Michael Schumacher i Abu Dhabi och när Henry Surtees omkom på Brands Hatch, säger Sam Michael som varit teknikchef hos Williams och blir teknisk direktör hos McLaren nästa säsong.

– Det finns ännu fler olyckor av den typen och det är fyra-fem av dem som verkligen varit på gränsen, alltså är det något vi kan och bör förbättra.

ARTIKELN HANDLAR OM