Aftonbladet
Dagens namn: Lukas
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Sportbladet / Motor

”Får ont i magen när jag ser det”

Stefan ”Lill-Lövis” Johansson efter dödskraschen: ”Stryk farliga banor”

blev 37 år Justin Wilson dog efter en krasch han inte kunde undvika på banan Pocono förra helgen. Engelsmannen blev 37 år gammal. Foto   blev 37 år Justin Wilson dog efter en krasch han inte kunde undvika på banan Pocono förra helgen. Engelsmannen blev 37 år gammal. Foto

Ännu en Indycarförare har mist livet. Efter en krasch han inte kunde undvika.

I morgon avslutas säsongen och nu kräver tidigare storförare att vissa banor stryks.

– Det är vansinnigt att köra där, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

– Jag får ont i magen när jag ser det.

Stefan   Stefan "Lill-Lövis" Johansson. Foto: Andreas Hillergren.

Svensken har tävlat i F1, Indycar och LeMans, och sedan nästan 20 år arbetar han som manager inom Indycar och han är tagen av den tragiska olyckan som inträffade i Pocono förra helgen. Då träffades föraren Justin Wilson av en noskon som lossnat från en annan bil, han kraschade och avled av sina skador.

– Det är jävligt tufft. Han var en god vän och jag har jobbat som manager för hans bror som också kör Indy. Brodern döptes efter mig, familjen står mig nära, säger Stefan Johansson till Sportbladet.

– Tyvärr händer det en del otäcka olyckor inom Indycar, framförallt på de supersnabba ovalbanorna. Dagens Indybilar är inte anpassade för den typen av banor.

’Mer tur än skicklighet’

De senaste nio åren har tre förare omkommit i samband med tävlingar och svensken vill att man stryker ett par banor.

– På de supersnabba banorna kör sju, åtta bilar i bredd in i kurvorna och det är kanske två centimeter mellan dem i farter som ligger över 320 i genomsnitt. Det är mer tur än skicklighet att det inte inträffar fler allvarliga olyckor. Det är vansinnigt, rena rama gladiator­spel, säger Johansson.

– På Indy 500 är alla svängar tajtare och inte lika bankade. Där går det inte att åka mer än två bilar i bredd, men på de högbankade ovalerna är det sjukt. I Pocono var det sju bilar i bredd in i första kurvan, jag får ont i magen bara av att titta på det.

Hur ska man förbättra säkerheten?

– Det är för få hästkrafter och för bra grepp i bilarna i dag. Det gör att alla kör ungefär lika fort hela tiden, det blir ingen separering mellan de långsammare och de snabbare. Alla kör i en stor klunga vilket ökar riskerna för svåra olyckor. Med fler hästkrafter eller mindre grepp går det inte att köra så eftersom bilarna blir mer svårkörda, fältet sprids ut eftersom det är en skillnad på vad förarna klarar av.

– Man ska inte köra på de supersnabba banorna med den typen av bilar som Indycar har i dag, Las Vegas, Fontana, Pocono är farliga. Nu kan vem som helst åka fullt efter bara några varv vilket ger den typ av racing som vi har sett i Fontana och Pocono. Det var rena kraschkalasen, tyvärr med en tragisk utgång vilket lika gärna kunde ha hänt i Fontana. Det finns inget du kan göra när någon smäller i början på fältet och du ligger mitt i klungan, det är bara otur om du blir inblandad. Signalen hinner inte gå från hjärnan till foten innan det smäller när man kör i de hastigheterna, vilket var precis vad som hände med Justin.

”Var helt sjukt”

Med sorg minns han också tävlingen i Las Vegas där stjärnan Dan Wheldon omkom 2011, ett lopp som förarna inte ville köra eftersom de ansåg att det var för riskfyllt.

– Alla visste att någonting riktigt illa skulle inträffa redan innan start.

– Det var helt sjukt, jag har aldrig känt en sådan energi i hela mitt liv, man var helt kall i kroppen. Det var en fruktansvärd tragedi.

Indy Car avslutar säsongen med sorg i Sonoma i morgon kväll.

– Det blir en fruktansvärt tung helg, säger Stefan Johansson.

– Vi får ta det för vad det är. Vi ska minnas Justin som den fina kille och den fantastiska racerförare som han var.

Stefan Johansson Indycar

Scott Brayton

20 februari 1959–17 maj 1996

Brayton omkom efter en krasch under träningen till Indy 500. Han hade tidigare kvalat in till pole position i racet.

Paul Dana

15 april 1975–26 mars 2006

Ed Carpentier fick punktering och Dana körde in i skräp från den bilen på träningen ­inför säsongs­premiären på Homestead Miami Speedway. Bråten från Carpentiers bil orsakade skador på Danas hjulupphängning vilket gjorde att han inte kunde bromsa ordentligt.

Tony Renna

23 november 1976–22 oktober 2003

Han omkom sedan han kraschat under ett däcktest.

Dan Wheldon

22 juni 1978–16 oktober 2011

Han var inblandad i en krasch med 15 andra bilar under IZOD IndyCar World Championship på Las Vegas Motor Speedway. Olyckan inträffade på det elfte varvet och hans bil flög närmare 100 meter. Wheldon vann Indy 500 två gånger och hade på morgonen innan döds­olyckan skrivit på ett avtal med Andretti Autosport.

Justin Wilson

31 juli 1978– 24 augusti 2015

Britten med F1-merit­er körde för ­Andretti Motorsport, hans hjälm träffades av bildelar från en kon­kurrent som kraschat under ABC Supply 500 på Pocono Raceway. Han omkom dagen efter olyckan.

Träffades av en bildel

Detta har hänt:

Loppets ledare Sage Karam kraschade i slutet av ABC Supply 500 på Pocono Raceway den 23 augusti och delarna från hans bil for ut över banan.

Noskonen träffade Justin Wilsons hjälm när han körde förbi olycks­området, britten slogs medvetslös och kraschade. Han avled dagen efter olyckan efter av de hjärnskador han ådrog sig.

 

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
Brennings blogg

Patrik Brenning

SILLY SEASON

Rykten & övergångar

Om Aftonbladet