Drömmen: F1-förare

”Så stort och så nära men ändå så långt borta”

Foto: Foto: Mattias Persson
Siktar högt Jimmy Eriksson och Gustav Malja kör båda GP2 i år – språngbrädan till F1.
SPORTBLADET

Båda drömmer om F1.

Och nu är två svenskar så nära att de känner ­doften av världens mest prestigefyllda racing­serie.

– Formel 1 är toppen jag alltid drömt om. Nu är jag precis under, säger ­Gustav Malja.

– Det är så stort och så nära, men ändå så långt borta. Nu gäller det att ­fokusera och prestera.

F1:s paddock ligger precis framför näsan på både Gustav Malja och Jimmy Eriksson. Där finns teamen, stjärnorna, de tjusiga motorhomen, garagen och drömmen. Det är så nära, men ändå så långt borta.

Deras eget depåområde skiljer sig från F1:s med ett högt staket. De har ingen tillgång till F1:a garage ­utan mekar på sina bilar ­i sina egna tält och håller till i sina lastbilar, de får ­inte heller gå in på F1:s område och inte släntra förbi Marcus Ericsson för att ­byta några ord.

Men de är så nära att de nästan kan ta på drömmen och både Gustav Malja och Jimmy Eriksson är förväntansfulla inför premiären i GP2.

– Jag har jättebra känslor, känner mig väldigt glad och längtar efter premiären, jag har inte kört något lopp sedan i november, ­säger Gustav Malja.

Kör i samma serie

Han gjorde ett par inhopp i GP2 förra säsongen, men ska nu köra sin första hela säsong i serien och han är inte den enda svensken som får chansen i år. Även Jimmy Eriksson, som tidigare vunnit lopp i GP3 finns på startlinjen i serien som lotsat så många förare vidare till F1. Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Romain Grosjean, Nico Hülkenberg och Marcus Ericsson är bara ett par förare som skolats i just GP2 för att ­sedan ta steget till den ­stora drömmen, Formel 1.

– Jag är otroligt glad för den här chansen och har jobbat hårt för det hela ­vintern, säger Jimmy ­Eriksson.

”Lägger grunden i år”

– En satsning i GP2 är ingen satsning över ett år, utan i år är målet att lägga grunden, prestera varje helg och sedan förhoppningsvis kunna lägga ­ribban högre nästa år. Drömmen har alltid varit F1, men det finns många ­serier man kan avancera till efter GP2.

Malja, som är ett par år yngre än Eriksson har ­ungefär samma plan:

– Det finns bara 22 platser i F1 och det är också ett fåtal platser i GP2. Det ­gäller att prestera på flera plan för att få chansen, ­säger han.

– Erfarenheten av den här typen av bilar och ­banor är väldigt viktig. Det gäller att vara ödmjuk ­inför uppgiften och anpassa sig efter förutsättningarna. Jag kommer inte att vara med och fajtas om titeln

i år, utan jag ska ta poäng när jag kan och sedan ­utvecklas steg för steg.

För svensk bilsport är det en stor framgång att ha en förare i F1 och två förare i serien under. Dess­utom kör Felix Rosenqvist formelbil i USA och Joel Eriksson kör EM i formel 3.

– Svensk bilsport är starkare än någonsin, i alla fall sett till bredden i modern tid, det är enormt roligt att få vara en del av det, säger Jimmy Eriksson.

– Vi kan sporra varandra och det är otroligt roligt att få fajtas mot en annan svensk, även om målet alltid är att slå alla – oavsett nationalitet.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport