”Viktigt för poängen och självförtroendet”

Anna Anderssons analys efter Monaco F1 GP

Foto: TT
Lewis Hamilton.
SPORTBLADET

Lewis Hamilton älskar siffran 44. Han har den på bilen och på hjälmen så klart.

Och han har den intatuerad bakom örat.

Nu har han också tagit 44 GP-segrar och den sista lär spela en mycket viktig roll framöver.

Anna Andersson.

Britten har visserligen vunnit tre VM-titlar, två av dem de senaste åren. Men han hade inte vunnit något lopp sedan i oktober 2015 och han hade inte vunnit i Monaco sedan 2008. Förra året var han på väg mot en seger när ett illa tajmat depåstopp satte stopp för hans dröm och i år fick han problem redan i kvalet.

Ändå lyckades han vända den djupa uppförsbacken och inte bara vinna i Monaco utan också skaka liv i kampen om VM. Han vann sin 44:e seger samtidigt som Nico Rosberg blev omkörd ett par meter från mål och inte var bättre än sjua. Efter fem lopp skiljer det bara 24 poäng mellan Hamilton och VM-ledaren Rosberg.

Det är mindre än en seger.

Och det är 15 lopp kvar av säsongen.

Viktigt för poängen – och för självförtroendet

– Just när jag trodde att det inte kunde bli värre så blev det plötsligt betydligt mycket bättre, sa Hamilton efteråt.

Även om han säger att han inte funderat över VM-sammandraget är han säkerligen mycket medveten om precis hur magisk den där 44:e segern kan vara. Både för den totala poängen och för det stukade självförtroendet.

Däremot lider jag med Daniel Ricciardo som gjorde ett fantastiskt kval, som hade en perfekt strategi och inte lät sig hindras av att regnet. Han kontrollerade situationen och allt fungerade perfekt – ända till dess att han skulle gå in i depå på det 32:a varvet. Teamet kallade in honom, men valde fel däck och Ricciardo fick vänta i 14 sekunder innan han kunde köra ut igen. Där försvann en given seger – för i Monaco är det näst intill omöjligt att köra om.

Det såg vi också när Marcus Ericsson attackerade sin teamkollega i den långsamma kurvan Rascasse.

Svensken hade hängt efter Felipe Nasr i närmare tio varv, teamet hade uppmanat Nasr att släppa förbi Ericsson, men brasilianaren vägrade. Ericsson satsade ändå, han hade kört om Valtteri Bottas på samma ställe och kände att det fanns utrymme – men den platsen fick han inte den här gången och bilarna kolliderade. Saubers förare kämpade just då om position 16 och 17, men för en racerförare spelar det inte så stor roll. Finns luckan så tar man den, det är bara två veckor sedan samma sak inträffade mellan Mercedes förare.

– I slutändan har Marcus nytta av att han tog chansen, den dagen som en racerförare inte gör det har han fel jobb, säger Ericssons rådgivare Eje Elgh till Sportbladet.

– Samtidigt handlar det om politik. Det ska jag inte blanda mig i, men när den ene föraren väljer att krossa alla överenskommelser och alla skrivna reglerna som finns i ett anställningskontrakt. När man skiter i det, då är det upp till teamet att ta tag i det. Däremot finns det ingen relation mellan förarna som kan påverkas, deras relation har varit urusel sedan de var 15 år gamla och där är ingen av dem bättre än den andra. Nu är det upp till teamet att lösa detta.

Ekonomiska problem i stallet

Frågan är hur Sauber ska kunna göra det. Teamet har en dålig ekonomi, enligt uppgifter från Schweiz kommer lönerna sent och det finns inga pengar att utveckla bilen. Det gör att förarna inte kan konkurrera om poäng och att de blir frustrerade.

Utan poäng blir det inte heller någon bonus från Bernie Ecclestone efter säsongen – ni fattar.

Det är fler än Hamilton som skulle behöva ett magiskt nummer.

ARTIKELN HANDLAR OM