Racingfest i Höljes: ”Bara måste upplevas”

Mattias Ekström om folkfesten i den lilla racingbyn Höljes

1 av 4 | Foto: BILDBYRAN
SPORTBLADET

Som barn åkte han till ­Höljes för att få vara med om folkfesten.

Nu åker han dit för att vinna.

För Mattias Ekström finns det bara en väg – ge allt eller åk hem.

Första helgen i juli varje år förvandlas lilla Höljes från en tyst ort där de 150 ­invånarna njuter av skogen och lugnet till bilsportens Mecka. Förra året kom närmare 40 000 åskådare till VM-deltävlingen i rallycross, i år väntas ännu fler.

– Det finns två saker man ska uppleva om man är svensk och älskar motorsport, det är Svenska rallyt och det är rallycrossen

i Höljes, säger Mattias ­Ekström.

Han har varit i Höljes ­sedan han var barn, då ­tävlade pappa Bengt. Nu är han själv 37 år leder VM och vill ta sin tredje seger i Sveriges VM-deltävling.

– När pappa körde fanns det en bilbana nere i källaren, där höll jag till.

– Jag brydde mig inte om tävlingarna. Det bästa var att få dricka en dricka och äta en hamburgare i depån. Att jag skulle tävla här själv en dag funderade jag aldrig över. Jag var nöjd med bilbanan och den där drickan.

Favoritlopp

Det kommer han inte ­vara i eftermiddag. Han ger alltid allt, både på och vid ­sidan av banan. För att ­ytterligare understryka sin inställning står det ”go hard or go home” på hans hjälm. Så har han levt under hela sin karriär, och efter tre segrar under de inledande fem tävlingarna är det nu fokus på VM-titeln. Nu har han fem poäng ner till de två ­senaste årens mästare Petter Solberg och Höljes är en av Ekströms absoluta favoriter.

– När man sitter bakom ratten har man ingen kontakt med publiken, men när man vinner ett heat och får göra intervjuer är det fantastiskt. Det är en enorm känsla när det är en så otroligt häftig stämning mitt ute i ingenmansland.

Vid sidan av VM tävlar Ekström också i den tyska serien DTM. Det betyder att han kör två av världens tuffaste serier samtidigt, och han har samma mål i båda – att vinna.

– Dubbleringen har gått bättre än vad jag hade förväntat mig, båda teamen samarbetar och vi lyckas kombinera det. Höjdpunkten var att kunna köra i två serier under samma helg, säger Ekström som kört

i DTM sedan 2002 och ­vunnit två titlar.

Annorlunda regler

Du leder VM i rallycross, men är nia i DTM och har varit inblandad i fajter ­både på och utanför ­banan. Är du nöjd med det?

– Det är svårt att sätta samma avtryck i DTM, ­reglerna är så annorlunda. Där har du ett handikapp när du har en snabb bil, men inom rallycrossen har du en teoretisk chans att vinna varje gång du står på startlinjen. Det är svårare i DTM, där kan det vara bra att ta en pallplats varje helg.

”Duktig på att retas”

I VM handlar rubrikerna om din prestation, i Tyskland däremot kallas du för arsle och idiot av dina motståndare. Har du tagit den tuffare körstilen från rallycrossen till banan?

– Under hela min karriär har jag varit duktig på att

retas och den som ger sig in i leken får leken tåla. Jag har tagit emot och jag har gett, det kommer jag att fort­sätta med. Alla kan inte vara svärmordrömmar som klappar medhårs, då blir det inte spännande, säger Ekström.

– Skillnaden är att DTM har blivit hårdare på grund av de nya reglerna. Man vill ha fajter och alla ska köra ungefär lika fort, det gör att den som är snabb på kvalet får extra vikt till loppet och när alla bilar har samma fart in i kurvan är risken stor att man krockar. Jag har aldrig klarat av att ligga mitt i en bilkö, det gör jag inte ens på Autobahn.

Heta känslor

Hur hanterar du de ­verbala attackerna?

– Det är väl det som kallas för psykologisk krigs­föring? Men man kan strunta i en del ord, man behöver inte vara oförskämd utan måste ha ett filter även om känslorna är heta. Det där ordet på a säger mer om den som sa det än om mig.

Ärligt, går det att ­kombinera två serier på den nivån?

– I Nascar kör de 38 ­helger på ett år. DTM är nio, rallycross är tolv, en helg krockar och en helg kör man på samma bana. Det är 19 helger, sedan tillkommer lite tester. Det är inte mycket om du sätter det i relation till Bundesliga i handboll ­eller fotboll som spelar över 30 matcher vid sidan av Champions league, cupen och mästerskapen med landslagen. Jag vill inte ­lägga av och känna att jag egentligen vill fortsätta.

Du fyller snart 38 år. Vad driver dig?

– Att se hur bra jag kan bli och hur länge kan vara så bra. Då passar DTM och ­rallycross. Jag vill inte byta till långracing och dela bil, det passar inte mig att dela bil med någon annan. Jag känner ingen längtan efter Dakar och det är försent att byta till rally-VM. Det finns fortfarande saker jag har ogjorda, jag vill vinna DTM igen, på 16 år har jag aldrig vunnit på Norisring och jag vill bli världsmästare i rallycross.

Den chansen har han nu.  Mattias Ekström kommer som VM-ledare till helgens fest i Höljes. Go hard och go home.

Pole position – veckans lista

1 Mattias Ekström

Höljes har 150 invånare – en vanlig helg. Nu väntas över 40 000 människor till byn för att se VM i rallycross och ­VM-ledaren ­Ekström. ­Ytterligare ett stort antal svenska förare finns med på start­linjen och detta är sommarens stora ­motorfest.

2 Nico Rosberg

Han har ledningen i VM inför ­helgens lopp i Österrike, dock väntar ett jämnt kval på banan som bara har nio kurvor och tar ungefär 70 sekunder att köra runt.

Foto: TT

3 Pontus Tidemand

Han körde perfekt och ledde Polens VM-rally under fredagens näst sista etapp, men den perfekta dagen fick ett plötsligt slut när hjulupphängningen brast. Han får starta om rallyt i dag, men med ett tidstillägg.

4 Joel Eriksson

F3-föraren har fått en plats

i biljätten BMW:s juniorprogram där de arbetar för att ta fram framtidens DTM-förare.

Foto: TT

5 Sebastian Ogier

VM-ledaren ligger fyra i Polens VM-rally efter den första hela tävlingsdagen. Fords Ott Tänak leder före VW:s Andreas ­Mikkelsen.

ARTIKELN HANDLAR OM