Andersson: Läget värre än någonsin

Foto: TT
SPORTBLADET

Racerförare är stora egon. De tävlar för att vinna titeln och slå sin kollega.

Ändå är en formel 1 en lagsport, men i kampen om ­VM-titeln är det en omöjlig ekvation.

Därför är risken stor att årets VM avgörs vid kaffebordet.

Mercedes stallchef Toto Wolff var vansinnig efter Österrikes GP, för tredje gången hade hans förare kört in i varandra i kampen om segern.

Den här gången krockade Lewis Hamilton och Nico ­Rosberg när det var mindre än ett varv kvar och i stället för en dubbelseger blev det nu en vinst och en fjärdeplats – men Mercedes hade lika gärna kunnat bli helt utan poäng. Så ­riskabel var manövern.

Mercedes har som team varit noga med att låta förarna tävla mot varandra, de ska få göra upp på banan och det har gått så långt att cheferna inför säsongen bytte plats på ­mekanikerna – de som förra året arbetade för Rosberg ­hjälper i år Hamilton och tvärtom.

Gör allt för att slå varandra

Trots alla försök att hålla sams i teamet är situationen ­värre än någonsin. I Barcelona, säsongens femte lopp ­kolliderade Mercedes förare i den första kurvan och båda bilarna bröt loppet, i Österrikes GP två månader senare ­attackerade Hamilton sin kollega på det sista varvet. Rosberg höll emot och bilarna kolliderade. Det gav britten en seger, men tysken förstörde sin bil och stallchefen Toto Wolff blev så förbannad att han hade svårt att hitta orden.

– Det här går inte längre. Jag måste kyla ner mig, sedan får vi se hur vi hanterar det, sa han till den tyska TV-kanalen Sky.

– Kanske är vi tvingade att ta det impopulära beslutet och förbjuda förarna från att tävla mot varandra. När de själva inte förstår måste vi ta beslutet åt dem.

Mercedes förare har fått möjligheten att göra upp på ­banan vilket har resulterat i att den 20 år gamla vänskapen ­mellan Rosberg och Hamilton försvunnit och en betydligt hårdare känsla har tagit över. Båda förarna gör allt för att slå ­varandra – kosta vad det kosta vill. De slåss mot varandra samtidigt som 1 500 människor jobbar för att teamet ska vinna märkes-VM. Den ekvationen går inte ihop.

 Det har aldrig gått och det kommer aldrig att gå.

Under Ferraris glansdagar var Michael Schumacher en klar försteförare medan Rubens Barrichello sopade framför honom. Hos Red Bull fanns en icke-angreppspakt som gav dem fyra VM-titlar och i båda de fallen har rollerna ­varit tydliga. 2007 var det däremot fri fart hos McLaren vilket ­ledde till att Fernando Alonso och Lewis Hamilton gav bort VM-titeln till Ferraris Kimi Räikkönen.

Hamilton och Rosberg har fått flera chanser, men visat att de inte kan hantera dem. Därför lär Mercedes tvingas att ta det beslut som varken teamet eller fansen vill ha. Risken är stor att Toto Wolff, Niki Lauda och de andra cheferna ­sitter runt bordet och bestämmer vem som ska vinna VM 2016.

Vill de se storstjärnan Hamilton vinna sin fjärde titel eller ge ett tyskt bilmärke en tysk världsmästare?

■ ■ ■

Enligt Sauber finns det en ny ägare som ska rädda teamet och läget är akut. I Österrike körde Pascal Wehrlein in sin Manor på poängplats vilket betyder att Marcus Ericssons team är det enda som inte tagit någon poäng i år.

Den hårt ansträngda ekonomiska situationen gör att det inte finns några större nyheter till bilen och utan en ordentlig uppdatering kommer Sauber att bli utan poäng i år ­vilket i sin tur leder till att teamet förlorar ännu fler miljoner när prispengarna delas ut. Det är en ond cirkel och Ericsson behöver komma ur den. Han måste slå sin teamkollega och han måste ­prestera i en bil som inte kan prestera. Gör han inte det får han knappast möjligheten att klättra vidare mot en bra styrning i F1.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport