”Lyckats leverera oavsett vilken bil”

Felix Rosenqvists succéår – klar för VM och DTM

1 av 2 | Foto: Foto: MATTIAS PERSSON
SPORTBLADET

Han inledde året med uppdrag i USA och fyllde på med en undanskymd serie i Europa.

Men Felix Rosenqvist har gjort succé – och är klar för både VM och DTM.

– Jag har lyckats leverera oavsett vilken bil jag har suttit i, säger han.

Förra året dominerade han Formel 3, en klass som han kört i många år, skrivit historia i och också blivit mästare i. Därefter testade han för GP2, men ekonomin saknades och därför valde han och managern Stefan ”Lill-Lövis” Johansson att titta mot USA där han blev klar för formelserien Indy Lights. Lite senare fick han också uppdrag för Mercedes där han kör GT-bilar och han blev reservförare i DTM.

– Tanken var att den här säsongen skulle öppna dörrar för framtiden, säger Felix Rosenqvist till Sportbladet.

– Jag skulle köra så mycket som möjligt, få erfarenheter och ta steget vidare därifrån.

Och det har han gjort. Snabbare än vad han själv hade vågat tro på. Under sommarlovet bytte Mercedes-föraren Esteban Ocon den tyska standardvagnsserien DTM mot F1 och plötsligt öppnades en ny väg för svensken.

– Visserligen har jag varit med teamet hela året, den stora skillnaden var att jag nu fick dra på mig hjälmen och köra, säger Rosenqvist som tog poäng redan i debuten.

– DTM har alltid varit ett delmål för mig, precis som F1. Det är extremt kul när drömmen går i uppfyllelse och det dessutom går så bra.

”Spännande startfält”

Han hann inte mycket mer än gå i mål innan han skrev kontrakt med Mahindra Racing i Formula E, VM för elbilar. Rosenqvist blir förste svensk i en serie som lockat flera F1-förare och som avgörs mitt i flera av världens största metropoler.

– De är ett otroligt spännande startfält och dessutom är bilarna betydligt roligare att köra än jag trodde. Trots att de är tunga och inte låter så mycket går det väldigt snabbt, säger Rosenqvist.

Under 2016 kör du i fyra olika serier. Hur klarar du bytet mellan de olika bilarna?

– Det är en mental inställning. Man måste lita på sig själv, det finns inte tid att förbereda sig eller bli nervös. Hoppa in i bilen, släpp allt och bara vara där och då. Det är inte så himla avancerat och varje gång jag kör en bil lär jag mig något att ta med till nästa bil.

”Ett bättre alternativ”

Du har släppt Indy Lights, men kör Blancpain GT Series, DTM och Formula E. Hur hinner du?

– Så länge loppen inte krockar går det. I början var jag lite kritisk när Stefan tyckte jag skulle köra fler serier, men han har rätt. Som förare blir du bättre ju mer du kör och han om någon vet ju. Förr dubblerade många F1-förare, i dag är det mer ovanligt. Detta var ett bättre alternativ för mig än att bara köra exempelvis GP2, målet var att öppna dörrar för framtiden.

Just nu har han fyra på vid gavel.

ARTIKELN HANDLAR OM

Formel 3

GP2

DTM

Motorsport