Kostsamt misstag av Rydell i regnet

”Jag hade för bråttom”

SPORTBLADET

Rickard Rydell hade hoppats på regn.

Det kom.

Men det gjorde också ett ödesdigert misstag.

Rickard Rydell. FOTO: BILDBYRÅN

Den näst sista tävlingshelgen i WTCC avgjordes i Japan, på Okayama. Precis som svensken hade hoppats började det regna lagom till start och i fjol var det just regnet som hjälpte honom till seger.

I år var det regnet som ställde till det för honom.

– Jag hade för bråttom att köra om BMW-bilarna framför och gjorde en felbedömning när jag försökte passera Jörg Müller. Hjulupphängningen vänster bak gick sönder i sammanstötningen men jag kunde ta mig tillbaka till depån och få bilen lagad. När jag kom ut igen var jag klart snabbast på banan fast då var tävlingen redan förstörd, säger Rickard Rydell i ett pressmeddelande.

Svensken var inte bättre än 25:a i det första loppet.

– Enda chansen till seger var att ta ledningen omgående. Annars fanns risken att jag var tvungen att släppa förbi teamkompisar som är bättre placerade i mästerskapet.

Dubbel för BMW

Men när Rydell försvann så kunde BMWs Andy Priaulx och Jörg Müller ta en dubbelseger och i det andra loppet var det också BMW som imponerade. Augusto Farfus vann före Andy Priaulx.

– Från 25:e startruta kunde jag ta mig upp till sjätte plats innan jag fick släppa ner till åttonde för att låta Gabriele Tarquini ta två poäng i mästerskapet. Det var en lång resa till Japan för en poäng. Nu ser jag fram emot min favoritbana i Macau där jag vill göra en bra avslutning.

I förarmästerskapet leder Gabriele Tarquini, SEAT fortfarande, men han är bara två poäng före den regerande mästaren Yvan Muller, även han SEAT. Rickard Rydell tappade från femte till sjunde plats i VM-sammanställningen, men hans SEAT är fortfarande i ledningen av märkes-VM, men det skiljer bara tre poäng ner till BMW.

Finalen avgörs i Macao om tre veckor.

FAKTA

Resultat

WTCC Okayama, Japan:

Tävling 1:

1) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, 16 varv

2) Jörg Müller, Tyskland, BMW 320si, + 0,484 sekunder

3) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Cruze, + 2,552

4) Yvan Muller, Frankrike, SEAT Leon TDI, + 12,066

5) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT Leon TDI, + 15,757

6) Jordi Gené, Spanien, SEAT Leon TDI, + 17,131

7) Tiago Monteiro, Portugal SEAT Leon TDI, + 18,693

8) Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, + 25,403

25) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon TDI, - 2 varv

Tävling 2:

1) Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, 14 varv

2) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 0,761 sekunder

3) Yvan Muller, Frankrike, SEAT Leon TDI, + 3,298

4) Alain Menu, Schweiz, Chevrolet Cruze, + 5,878

5) Nicola Larini, Italien, Chevrolet Cruze, + 13,725

6) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Cruze, + 17,538

7) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT Leon TDI, + 24,104

8) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon TDI, + 26,212

Förarmästerskapet efter 22 av 24 deltävlingar:

1) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT, 115 poäng

2) Yvan Muller, Frankrike, SEAT, 113

3) Augusto Farfus, Brasilien, BMW, 102

4) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW, 84

5) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet, 69

6) Jörg Müller, Tyskland, BMW, 66

7) Rickard Rydell, Sverige, SEAT, 64

8) Jordi Gené, Spanien, SEAT, 39

Märkesmästerskapet efter 22 av 24 deltävlingar:

1) Seat, 289 poäng

2) BMW, 286

3) Chevrolet, 193

4) Lada, 81