Racingsfarsans comeback

47-åringen satsar mot pallplacering i VM

SPORTBLADET

Han trodde att hans tid i VM-serien var över.
Men snart 48 år gammal gör racingfarsan Rickard Rydell comeback.
– Jag har tänkt köra hem flera pallplatser i år.

1998 vann Rickard Rydell BTCC, under sju säsonger i de internationella mästerskapen ETCC och WTCC körde han hem segrar innan han 2009 lämnade den internationella scenen. Han fortsatte med att vinna STCC 2011, men efter det var mästerskapskarriären förbi.
Trodde de flesta.
Men Rickard Rydell ger sig inte.
Som 47-åring gör han VM-comeback när WTCC nu kör sin säsongspremiär i Argentina. Han ska köra hela säsongen tillsammans med svenska NIKA Racing och trots att han möter fem världsmästare är målet högt ställt:
– Jag har tänkt köra hem flera pallplatser i år, det är första målet. Vi ska vara med där uppe i toppen med vår Honda, säger han.

Förseningar

Men försäsongen har varit allt annat en enkel. Bilen blev försenad och efter bara en och en halv dag med tester är det dags för premiären.
– Vi hade räknat med fyra, fem dagars tester för att hinna scanna av bilen och hitta rätt inställningar, det är trots allt många nya regler sedan jag körde förra gången, säger han.
– Samtidigt gick testerna bra. Viktmässigt känns bilen ungefär som den SEAT jag körde i WTCC för tio år sedan och jag kände mig hemma direkt. Det är fyra tävlingshelger som vi får se och lära, därefter är det tester igen och till Rysslands GP i juni ska vi ha farten. Samtidigt så kan vi ha lite tur i inställningarna och pricka rätt redan nu, även om vi inte känner bilen bra. Det är tufft, men chanserna finns.
•Comeback som 48-åring, vad kan du som de yngre killarna inte kan?
– Jag har anpassat träningen efter min ålder, spelar hockey, kör med personlig tränare, springer. Jag tränar mångsidigt och fysiskt är jag i bra form. Sedan ska det bli skitkul att få köra igen. Jag ser verkligen fram emot det.
•Är det fysiskt möjligt att ligga i toppen av en VM-serie när man närmar sig 50 år?
- Jag är 47, säger Rydell och skrattar.
– Hade det varit en formelbil hade det varit jobbigt fysiskt med alla G-krafter, här är det inte samma sak. Jag tränar mycket, är bättre tränad än många 35-åringar och dessutom är jag erfaren. Det har jag nytta av när jag ska hitta rätt inställningar snabbt på bilen, dessutom vet jag hur jag ska köra smart och jag kan förklara vad som händer med bilen när vi ändrar saker. Därför har den fysiska åldern ingen betydelse.
Han är inte ens äldst i startfältet - den tidigare världsmästaren Gabriele Tarquini, Honda, har redan fyllt 53.