Aftonbladet
Dagens namn: Evert, Eilert
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Röda armén

Ferrari och F1 har under nästan 60 år levt i symbios

Hur många F1-team startar i ett lopp?

X-antal och Ferrari.

Den italienska stormakten går som en rödtråd genom F1-sporten historia.

Inget annat team har funnits med sedan sporten grundades 1950, det är i snart 60 år och inget annat team har vunnit så många titlar.

Scuderia Ferrari vunnit 16 konstruktörsmästerskap, det senaste i höstas och 15 förartitlar.

Den senaste tillsammans med Kimi Räikkönen 2007 och de senaste tio åren har stallet dominerat F1.

Scuderia Ferrari grundades redan 1929 av Enzo Ferrari och redan innan det andra världskriget tävlade Ferrari i olika klasser och när F1 grundades 1950 var det en självklarhet att stallet skulle vara med. Ferrari kontrakterade Alberto Ascari, son till Antonio Ascari som var en väldigt populär racerförare i Italien under 1920-talet.

Dystert decennium

1952 tog det sin första seger med just Alberto Ascari och den röda armén lade grunden till sina framgångar.

– Varför vårt stall här rött?, undrar president Luca di Montezemolo i en intervju med emagazine.

– Eftersom vårt blod är rött. Vi är stolta över att representera Italien och därmed bär vi ett ansvar. Ferrari säljer en dröm och den som köper vår bil eller håller på vårt team gör det för att de vill vara endel av den drömmen. Vi bygger inte bara en bil, vi förmedlar en passion.

Under 1950-talet var annars Ferrari hårt drabbat av mänskliga tragedier, Enzo Ferraris 24-årige son Dino dog i en muskelsjukdom 1956 och året efteråt förlorade stallet föraren Eugenio Castellotti när han tappade kontrollen över bilen och körde in i en betongläktare under tester i Modena. Samma år omkom Ferrariföraren Alfonso de Portago, hans kartläsare och ytterligare nio personer under Mille Miglia. Året efteråt omkom Luigi Musso vid Frankrikes GP och Peter Collins vid Tysklands GP, men ändå vann Ferrari förar-VM med Mike Hawthorn - men denne omkom i en trafikolycka bara några månader senare.

Problem med material och tillförlitlighet

1960-talet inleddes framgångsrikt med ett VM-guld 1961 tack vare Phil Hill och 1964 med John Suertees, båda gångerna vann de även märkes- VM, men annars var perioden fram till 1975 ett misslyckande. Stallet hade problem med tillförlitligheten, materialet var gammalt och under 1960-talet hade stallet även ekonomiska svårigheter vilket gjorde att det under en period inte deltog i lopp utanför Europa.

1973 hämtade Enzo Ferrari in en ny ung assistent, Luca di Montezemolo, som har rötter inom den italienska adeln och vars familj är nära vänner med Fiat-familjen Agnelli. Luca di Montezemolo blev stallchef för F1-satsningen, hämtade den unge österrikaren Niki Lauda och tillsammans körde de hem VM-titeln 1975. Året efter skadades österrikaren svårt under ett lopp på Nürburgring och han förlorade VM-titeln i säsongens sista lopp. 1977 tog teamet tillbaka titeln, men efter Jody Scheckters VM-guld 1979 hade teamet några mindre framgångsrika år och det var under den tiden (1985-1987) som bland annat Stefan Lill-Lövis Johansson körde för Ferrari.

Enzo Ferrari var själv mycket engagerad i teamet fram till sin död i augusti 1988. Han var delaktig i byggandet av Ferraris testbana Fiorano (1972) där han själv bodde och gärna övervakade testerna och han följde alla tävlingar noga - per telefon.

Det dröjde fram till 1993 då stallet kontrakterade den förre rallykartläsaren Jean Todt som den verkliga vändningen kom. 1996 skrev den lovande tysken Michael Schumacher, som vunnit två VM med Benetton, på ett kontrakt värt 25 miljoner dollar och han tog med sig de viktigaste teknikerna från Benetton. 1997 var stallet enormt nära VM-titeln, men när tysken använde osportsliga metoder i en närkamp med Jac Villeneuve under säsongs sista lopp slutade det med att Schumacher tvingades parkera sitt fordon, diskvalificerades ur VM och fick ta emot enormt mycket kritik för sin körstil.

Den stora dominansen

Två år senare inleddes den stora Ferraridominansen. Mellan 2000 och 2004 vann de fem raka VM-titlar tillsammans med Michael Schumacher och sedan han lade av 2006 har han haft en roll som rådgivare och är ofta både i fabriken och närvarande vid testerna.

– Vi har ingen brådska, utan vi ska diskutera framtiden i sommar, säger Michael Schmachers manager Willi Weber till Bild.

2007 vann teamet sin senaste förartitel, i fjol förlorade Felipe Massa kampen mot Lewis Hamilton efter sin egen målgång i finalen och i vinter har Ferrarin återigen gjort ett stabilt intryck.

– Enzo Ferrari hade varit stolt över oss. Jag lärde mig framförallt två saker av honom. Att aldrig ge upp och alltid titta framåt, säger Luca di Montezemolo.

Därför har varje bil som kommer från Maranello en speciell uppgift oavsett om det är en personbil eller en racerbil - den måste i alla fall vara bättre än sin föregångare.

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
Brennings blogg

Patrik Brenning

SILLY SEASON

Rykten & övergångar

Om Aftonbladet