Aftonbladet
Dagens namn: Anneli, Annika
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Nazistmamma. Fascistpappa. Själv är han Formel 1-chef...

Hans far var ledare för det brittiska fascistpartiet.

Hans mor var nära vän till Adolf Hitler.

Han själv ertappades nyligen i en sexorgie med prostituerade kvinnor iförda nazistuniformer. Efteråt vägrade han be om ursäkt, men vann ändå den påföljande förtroendeomröstningen i stor stil.

Möt ”Mad Max” Mosley, 69 – motorsportpampen som i dag riskerar en ny misstroendeförklaring.

Den 6 oktober 1936 gifte sig Sir Oswald Mosley, grundare och ledare för det brittiska fascistpartiet med Diana Mitford i Berlin. Bröllopet var en liten, privat tillställning hemma hos deras gemensamma tyska vän, nazisternas propagandaminister Joseph Goebbels.

Förutom äktenskapsvittnena närvarade bara en gäst – även han en gemensam bekant till paret – vid den hemlighetsfulla vigseln.

Han hade tre år tidigare utsetts till Tysklands rikskansler efter en övertygande valseger.

Hans namn var Adolf Hitler.

     

Knappt fyra år efter giftermålet, när det andra världskriget brutit ut med full kraft, födde Diana Mitford, numera Lady Mosley, sin fjärde son som fick namnet Max. En månad senare fängslades Sir Oswald som under lång tid bedrivit kampanjer för att England skulle fredsförhandla med det nazistiskt styrda Tyskland. Ytterligare en månad senare sattes även Lady Mosley i fängelse. Max fick uppleva sina första år i livet i en fosterfamilj.

Samme Max är i dag, tillsammans med sin gamle vän och vapendragare Bernie Ecclestone, den mäktigaste personen i motorsportsvärlden.

Han har varit president i det internationella bilsportsförbundet FIA sedan 1993 och har förutom en enorm förmögenhet en närmast oinskränkt makt över de stora besluten inom världens motorsporter. Men hur kunde han komma dit?

För att förstå måste man vrida klockan till början av 60-talet.

     

Mosley hade då flyttat runt i Europa med sina föräldrar – som trots vilda protester hade satts på fri fot 1943 – innan familjen rest tillbaka till England igen. Han var begåvad med ett uppenbart läshuvud att döma av hans universitetskarriär.

Han tog först en examen i fysik vid Oxfords Universitet innan han utbildade sig till advokat i London. Han var också politiskt engagerad inom Union Movement – en fascistisk organisation som hans far Oswald grundat tre år efter världskrigets slut.

     

Men det var först efter att hans fru Jean fått två biljetter till ett motorlopp på Silverstonebanan, som han förstod var han hade sin framtid. Tävlingen och miljön fascinerade Max och efter ett par års arbete som advokat började den då 25-årige yngligen att tävlingsköra själv.

I en intervju med autosport.com berättar Mosley att han tilltalades av ett sammanhang där hans förflutna inte spelade någon roll.

– Det fanns alltid ett visst mått av problem (av att vara Sir Oswalds son) innan jag fann motorsporten. Efter ett av mina första lopp hörde jag någon säga ”Mosley, Max Mosley, han måste ha någon slags relation till Alf Mosley, karosstillverkaren”.

– Jag tänkte för mig själv att jag har hittat en värld där de inte känner till Oswald Mosley. Och så har det alltid varit inom bilsporten: ingen bryr sig ett skit.

     

Max Mosleys klättring till toppen har inte varit okomplicerad – långt därifrån – men han har gått hela vägen från att vara en hyfsad förare som körde Formel 2 till att vara där han är i dag. Han slutade tävla 1969 efter att sett flera konkurrenter krascha med dödlig utgång.

Dessutom hade han upptäckt att han inte riktigt hade talangen som krävdes för att bli en förare i världsklass.

Tillsammans med tre personer han lärt känna inom racingvärlden startade han tillverkningsföretaget March. Trots en förhållandevis liten budget var siktet redan från början inställt på Formel 1.

     

Just satsningen på F1 är talande för Mosley och hans syn på affärer; det har aldrig funnits medelvägar eller lagomalternativ. ”Mad Max”, som han kallas av sina belackare, hade aldrig nått toppen om det inte vore för hans övertygelse om att det riktiga alltid är att sikta högst och satsa mest.

Han beskrivs ofta som hårdhänt, maktfullkomlig och hänsynslös – men också som begåvad med ett uppenbart sinne för affärer.

March blev aldrig riktigt den framgångssaga Mosley hade hoppats på och 1982 lämnade han motorsporten för att åter träda in i politiken, den här gången för The Conservative Party. Men bara några år senare var han tillbaka där han hörde hemma: i racingingvärlden. Uppbackad av bland annat Ecclestone – den excentriske miljardären som i dag är ägare av F1:s kommersiella rättigheter – blev han president för FISA, en före detta underavdelning till FIA. Klättringen fortsatte uppåt och 1993 ersatte han fransmannen Jean-Marie Balestre som FIA:s president – en post Mosley aldrig har lämnat. Han har i stället han blivit omvald fyra gånger.

     

Det betyder emellertid inte att tiden på tronen varit smärtfri. Tvärtom. När den omåttlig populäre Ayrton Senna – tre gånger F1-världsmästare – kraschade till döds 1994 väckte Mosley uppmärksamhet genom att inte gå på brasilianarens begravning.

Åren som följde drev han en hänsynslös, och länge framgångsrik, kamp för att världens tobaksbolag skulle få fortsätta att sponsra F1-tävlingar.

I maj i år hittades Alex Mosley, en av presidentens två söner, död i sin lägenhet i London. Utredningen visade att han dött av en kokainöverdos.

     

Men den ojämnförligt största skandalen inträffade för drygt ett år sedan. Den brittiska tabloiden News of The World publicerade då ett 90 sekunder långt videoklipp på Mosley där han deltar i sado-machosistiska sexlekar med fem unga prostituerade kvinnor. Enligt tidningen handlade det om ett rollspel i en miljö som påminner om ett koncentrationsläger.

Filmen visade att presidenten såväl piskade som blev piskad och att kvinnorna bar antingen nazistuniformer eller svartvita fångkläder.

Tidningen uppgav att president Mosley betalt nära 30 000 svenska kronor för äventyret.

Trots att det alltid stormat kring Mad Max tycks vindarna nu ha nått orkanens kraft. Frågorna är fler och svårare än någonsin och handlar om både privatlivet och den kaotiska F1-världen. Kan FIA stå emot de åtta av tio team som vill dra sig ur och starta en ny, egen serie? Kan FIA få igenom sitt krav på ett budgettak, trots de massiva protesterna? Och framförallt – kan Mosley sitta kvar över huvud taget?

     

I dag möts FIA:s världsråd i Paris för att besluta om det kan bli aktuellt med en ny misstroendeförklaring. Mycket talar för att gränsen borde vara nådd, men å andra sidan vet man aldrig med mannen som tycks överleva allt.

I svallvågorna av sexskandalen inträffade två händelser som kan tyckas talande för hur saker och ting brukar lösa sig för Max Mosley. Först vann han den påföljande förtroendeomröstningen i stor stil, med 103 röster mot 55. Därefter stämde han News of The World på över 700 000 kronor för att ha kränkt hans privatliv. Givetvis fick han rätt.

SPORTBLOGGAR
SPORTKRÖNIKÖRER
Om Aftonbladet