Får över 280 miljoner – för att lämna Ferrari

SPORTBLADET

Mer än 280 miljoner kronor - så mycket får Kimi Räikkönen för att lämna Ferrari.

Han ersätts av Fernando Alonso.

Fylld plånbok Kimi Räikkönen kvitterar ut mer än 280 miljoner kronor när han lämnar Ferrari. FOTO: AP

I flera månader har spansk och italiensk media skrivit att Fernando Alonso ska köra för Ferrari 2010, och Gerhard Berger som tidigare tävlat för Ferrari och varit sportchef för Toro Rosso har bekräftat dealen i tyska Sport Bild. Han fick reda på det när han förhandlade med Fernando Alonso om en förarsits hos Toro Rosso och spanjoren förklarade att han redan var uppbokad för 2010.

Gazzetta dello Sport och Autosprint berättar att Ferrari tänker betala finländaren 28 miljoner Euro – mer än 280 miljoner kronor – för att han ska lämna dem till årsskiftet.Spanska AS och Marca skriver att Ferrari kommer att offentliggöra bytet i samband med hemmaloppet på Monza i september och italienska Den dubble världsmästaren Alonso har kontrakt med Renault, men en klausul som gör att han kan lämna teamet efter årets säsong.

Annan inställning i spansk media

I internationell press dementerar Fernando Alonso uppgifterna, men han har en annan inställning när han pratar med de spanska tidningarna:

– Jag är hela tiden beredd att byta till ett team som Ferrari, säger han till El Mundo och det snackas om att han ska ta farväl av sina hemmafans när Renault gör en Roadshow i hans födelsestad Oviedo senare i år och där efter ska han presenteras som Ferraris nya försteförare.

– Jag har alltid sagt att jag vill sitta i en vinnarbil, säger den dubble världsmästaren till spanska AS.

– 2005 och 2006 drömde alla om Renault, men de senaste tio åren har Ferrari vunnit mer än vad vi har gjort. Därför är Ferrari det alternativet som alla funderar över, de har haft de största framgångarna. Det är trots allt så att alla vill sitta i den bästa bilen.

Årets VM-nia drömmer om att kunna tillhöra världstoppen igen 2010.

– Jag har inte blivit sämre, jag är inte ledsen utan jag ligger bara lågt ett tag. De är som i Tour de France, jag måste spara energi på de flacka etapperna så att jag kan attackera i bergen när det gäller någonting.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1