”F1 har blivit en belastning för BMW”

Sportbladets Anna Andersson: ”Ingen överraskning”

Foto: AP
SPORTBLADET

Först Honda – nu BMW.

Ännu en stor biltillverkare lämnar F1.

Men är det överraskande?

Nej.

Formel 1 kostar enorma pengar och ger bra publicitet – om man lyckas.

Det har inte BMW gjort.

I stället har F1 blivit en belastning, både för ekonomin och profilen.

Framgångarna har helt enkelt uteblivit. För motorsporten är det förstås en enorm besvikelse och en stor förlust att en så stor tillverkare som BMW lämnar, men koncernen har nog inte ås mycket till val.

1983 tog BMW hem konstruktörstiteln tillsammans med Brabham och Nelson Piquet innan de drog sig tillbaka 1987. 2000 BMW återvände till F1 som motorleverantör för Williams och 2005 sprack det äktenskapet och BMW tog över Peter Saubers team. Då var det meningen att BMW under Mario Theissen skulle bli en tung aktör, ett team att räkna med. I fjol körde de hem sin första seger och inför årets säsong satsade de enorma resurser på KERS och var en av storfavoriterna inför premiären i Melbourne. Där låg också Robert Kubica med i toppen när han kraschade med Red Bulls Sebastian Vettel och i det avbrutna loppet i Malaysia var Nick Heidfeld tvåa.

Men det är de enda glädjeämnena under årets F1-säsong.

Teamet har haft stora tekniska problem, KERS visade sig vara en flopp och det är bara ett enda lopp som har vunnits av en bil med KERS i år och det var McLaren-Mercedes som vann i Ungern senast. När man som BMW har målsättningen att vinna VM och istället ligger på åttonde plats av tio team så är det klart att moderkoncernen reagerar.

Inget resultat, inga pengar.

För sporten är det självklart enormt synd att ett sådant besked kommer mitt under säsongen, när det äntligen verkar som om F1 och FIA har slutit fred och det är tungt att förlora ännu en tung tillverkare.

Men samtidigt så är det business.

Dåliga resultat ger usel publicitet och usla försälingssiffror – speciellt i en lågkonjunktur.

För det är trots allt så att biltillverkarna är med i F1 för att visa upp sin teknologi, få bra publicitet och sälja fler bilar.

När det blir tvärt om – ja då säger biltillverkaren adjö.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1