Han är en tävlings- människa utan dess like

SPORTBLADET

Ett nej är inte alltid ett nej.

I alla fall inte för en sjufaldig världsmästare.

Michael Schumacher gör comeback – och han vill visa att han fortfarande kan köra F1.

Foto: AP

Det har inte ens gått 24 timmar sedan Michael Schumachers manager Willi Weber förklarade att det är uteslutet med en comeback tills dess att bomben slog ner.

Michael Schumacher gör comeback.

Efter nästan tre års frånvaro sätter sig 40-åringen i bilen igen, trots att han hela tiden sagt att F1 är ett avslutat kapitel.

Kan han lyckas? Ja, det tror jag. Schumacher vet hur det är att köra med slicks, han har kört utan elektroniska hjälpmedel tidigare och han har en enorm erfarenhet och är fortfarande mycket bra tränad. Men han har aldrig kört F60, årets bil.

Det som avgör om det blir en succé eller ett fiasko är hur han kommer överens med den bilen. F60 med KERS har gjort stora framsteg, det visade Kimi Räikkönen så sent som i helgen och till Valencia lär den vara ännu ett snäpp bättre.

Har chansen på SPA och Monza

Tillräckligt bra för att Schumi ska bli en vinnare igen?

En svår fråga, troligen inte i Valencia, möjligen på SPA och på Monza, två banor som han kan köra i sömnen och dessutom är rekordsegrare på.

Varför gör han det då, trots att hans manager avråder honom? Jag är ganska säker på att det har att göra med det hjärta som han känner för Ferrari och för Felipe Massa, brassen var hans sista teamkompis hos Ferrari och har ofta sagt att han ser Schumi som en familjemedlem, en storebror.

Vill tysta kritikerna

Dessutom är Schumi en tävlingsmänniska utan dess like och han är säkerligen sugen på att ge svar på tal, efter all kritik som han fick när han stod i depån under säsongens inledande lopp vill han säkert visa att han fortfarande kan.

Och när utmaningen är spännande och lockande då är inte ett nej alltid ett nej.

Är det en överraskning att BMW lämnar F1? Nej inte alls.

BMW gav Mario Theissen tre år att lyckas med F1. Det första var okej, det andra över förväntan, det tredje nära på succé och det fjärde ett fiasko.

Därför strukturerar koncernen nu om och väljer att satsa på andra serier där de har större framgång och får bättre publicitet.

I det här fallet är ett nej ett nej.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1