”Det har alltid varit en pojkdröm”

SPORTBLADET

Han är näste svensk i F1.

– Det har alltid varit en pojkdröm, säger Nicklas Jönsson.

– Målet är en VM-titel om fem år.

Foto: GETTTY IMAGES
Nicklas Jönsson.

Svensken har hunnit bli 42 år och nu får han chansen i F1, som testförare och utvecklingsförare hos det nya teamet USF1. Dessutom är han en av dem som arbetar med att hitta förare till nästa säsong.

– Vi hoppas på att kunna presentera förarna inom två veckor, säger Nicklas Jönsson eller Nic som han kallas i USA.

Under 14 år

Där kör han själv Grand Am Rolex och han har tävlat i olika amerikanska klasser och sysslat med utveckling och tester för olika tillverkare och team under 14 år, det var också så som han lärde känna Ken Anderson som är en av ägarna till USF1.

– Min bror flyttade till USA och jobbade för det team som Stefan Lill-Lövis Johansson körde för och Ken Andersson var tävlingsingenjör där. Jag körde då i Japan och han frågade mg om jag ville testa och det ville jag så klart, det klickade mellan oss och sedan dess har vi jobbar väldigt mycket tillsammans. Så när han ny var med och startade detta var det naturligt att fråga mig.

Får nyckelroll

Svensken får en nyckelroll i teamet, han ska arbeta med att hitta nya amerikanska talanger och inom två år ska det vara två amerikanska förare i teamet och inom fem år ska de ta hem en VM-titel.

Målet är att hitta den första amerikanska världsmästaren sedan 1978 då Mario Andretti vann. Men till nästa år lär det inte bli någon amerikan i någon av bilarna:

– Till nästa säsong är en förare klar, han är från Europa, har varit testförare länge och kört F1, ingen av de förare vi diskuterat med har en permanent styrning i F1. Vi träffade tre killar på Imola för två veckor sedan, en är som sagt i stort sett klar, den andra har testat för F1 och den tredje kör GP2 och har erfarenhet av F1-banorna, säger Nicklas Jönsson.

– Sedan hoppas vi att vi kan slussa in en amerikan under 2011 och ha amerikanska förare 2012.

I november

När det gäller bilen började de första delarna att tillverkas i måndags och förhoppningen är att det första exemplaret är klart i november, för att sedan testas på bana första gången i januari.

– Men det första året blir tufft för oss, vi hoppas på en plats kring 10 till tolv, det är nya regler och bilarna blir mer och mer lika varandra. Det blir mer som Indycar, dessutom får man inte tanka så det blir en helt annan strategi och föraren måste köra smart.

Nicklas Jönsson pratar länge och varmt om det nya projektet och avslutar med orden:

– Det känns nästan lite overkligt, här har man drömt om F1 så länge och sedan får man som svensk vara med i en amerikansk F1-satsning när man nästan gett upp hoppet.