Maktbalansen har förändrats

Andersson: Bara tre stora stall kvar

Foto: AP
Italienaren Jarno Trulli i en Toyota under Japans GP i oktober 2009.
SPORTBLADET

Toyota lämnar F1 och ingen är förvånad.

Men för sporten blir det en stor skillnad.

Maktbalansen har förändrats.

Så sent som i juni arbetade Toyota hårt för ett nytt avtal (Concorde Agreement) och förband sig att stanna i F1 till 2012. Men nu lämnar stallet serien, både som team och som motorleverantör.

Så om det var någon som inte förstått det innan så betyder ett avtal ungefär noll och ingenting inom Formel 1.

Att Toyota drar sig ut är ingen överraskning, de har lagt ut ungefär två miljarder kronor om året på att uppnå - ingenting. Under åtta år inom F1 har de lyckats stå på poleposition tre gånger och ta fem andraplatser och det är uselt med tanke på att japanerna har varit det team som lagt ut mest pengar i hela startfältet. Nu har styrelsen tappat tålamodet och efter Honda, Bridgestone, Suzuki, Subaru och Kawasaki lämnar nästa japanska företag motorsporten.

Detta kan få väldigt stora konsekvenser för just F1, efter Honda och BMW lämna nästa biltillverkare serien. Kvar är bara Ferrari, Mercedes (som äger 40 procent av McLaren) och Renault, men ingen vet hur länge fransmännen stannar. Det har längs snackats om att Renault vill lämna serien och höstens Crashgate har knappast gjort det enklare för teamet.

Faktum är att till nästa säsong finns det bara tre stora namn kvar, resten är privata team och då ser maktbalansen helt annorlunda ut.

FIAs nya president Jean Todt har sagt att ett av hans viktigaste mål är att sänka kostnaderna och när Toyota försvinner får han en ännu bättre möjlighet att få igenom genom sina förslag – och de tunga pjäserna kan inte längre tvinga fram en lösning som passar dem.

För nu är de bara tre.

Den enda som kan glädja sig åt Toyotas avhopp är Peter Sauber, det gamla BMW-teamet står som första reserv till F1-säsongen 2010.

Undrar om det står 26 bilar på startlinjen i Bahrain den 14 mars? Jag hoppas det, men jag är tveksam.

FAKTA

Under 12 månader har bilsporten drabbats av sex tunga avhopp:

Honda:

Den 5 december 2008 meddelade Honda att de lämnar F1 med omedelbar verkan. Teamet såldes sedan till Ross Brawn.

Suzuki:

Den 15 december meddelar Suzuki att de lämnar rally-VM och PG Andersson blev plötsligt arbetslös.

Subaru:

Den 16 december meddelar Subaru att de lämnar WRC, anledningen är precis som för Honda och Suzuki det finansiella läget i världen.

BMW:

Den 29 juli meddelar BMW att de lämnar F1, i stället ska man göra andra satsningar inom motorsporten.

Bridgestone:

Den 2 november meddelar däckleveratören att man avslutar sitt samarbete med F1 efter 2010.

Toyota:

Den 4 november förklarar Toyota att de lämnar F1, både som stall och motorleverantör.